dinsdag 22 december 2020 / De Financiële Telegraaf / Liselore Stap / Circulair DFT Duurzaam Hart voor de Zaak Ondernemen Reizen Startup Telegraaf

Print / HART VOOR DE ZAAK

'Suffe' kofferindustrie opschudden

AMSTERDAM - Mooie hoogwaardige koffers van eco-vriendelijke materialen. Marijn van Roij en broers Sebastiaan en Max van Dam misten zo'n product en besloten zelf een koffermerk te lanceren dat design en duurzaamheid combineert.

De koffers van Nortvi zijn met de hand ontworpen en bestaan zoveel mogelijk uit duurzame materialen. De binnenkant wordt gemaakt van gerecyclede PET flessen en de buitenkant van gerecycled polycarbonaat.

Net toen het trio klaar stond om het merk te lanceren, kwam het coronavirus om de hoek kijken. "De relevantie van reizen viel opeens weg", aldus Van Roij die aangeeft inmiddels ook voordelen te zien. "We zien het als tijd van bezinning. Consumenten krijgen nu een adempauze en hebben tijd om hun aankooppatroon te heroverwegen. Als ze dat doen staan onze koffers klaar."

De ondernemers mikken op een jonge en reizende doelgroep. "Op mensen voor wie een koffer niet alleen een gebruiksproduct is, maar die het ook belangrijk vinden dat het er mooi uitziet en duurzaam is. De kofferindustrie is zo suf", verzucht Van Roij.

Identiteit
"Wij willen de sector opschudden zoals dat ook met de fietsenmarkt is gebeurd. Vroeger zagen velen een fiets uitsluitend als handig, maar tegenwoordig is je fiets een deel van je identiteit."

Max vult aan dat het uiteindelijke doel een volledig circulaire kofferlijn is. "We zijn al begonnen met het inzamelen van oude koffers en reistassen. Nu doneren we dat gerecyclede materiaal nog aan bedrijven die het gebruiken voor producten, maar in 2022 hopen we zo gegroeid te zijn dat we er zelf weer koffers van kunnen maken."