Print / STARTER VAN DE WEEK
Escaperoom van plek bevrijd
Een kruising tussen een escaperoom en een videogame. Zo kun je volgens ondernemer Gerben van Leeuwen de X-Cube het beste beschrijven. Samen met zakenpartner Martin van der Meer bedacht hij het concept. Het eerste exemplaar staat sinds begin december in de foyer van Theater Koningshof in Maassluis.
Print / HART VOOR DE ZAAK
Van oude sportschoenen tot nieuwe sneakers
Sportschoenen en sneakers zijn heel populair. Maar wat gebeurt ermee als we ze weggooien? David Uijttewaal en Danny Pormes ontwikkelden met Fast Feet Grinded een proces om gebruikte sportschoenen te recyclen, sinds kort tot een volledig nieuwe sportschoen.
Print / STARTER VAN DE WEEK
Podcasts op bestelling
Podcasts worden steeds populairder. Het aantal podcastluisteraars van 25 jaar en jonger op Spotify verdubbelde het afgelopen coronajaar, maakte het platform onlangs bekend. Onder millennials en 35-plussers groeide het aantal zelfs met respectievelijk 70% en 78%. Koos Tervooren en Frank Kromer bedienen deze trend met hun podcastagency Microphone Media.
Print / HART VOOR DE ZAAK
Tomaten in je dagcrème
Huidverzorging op basis van groenten. Afgelopen november lanceerden zussen Angela en Cathy Ursem Food for Skin. "Iedereen weet dat groenten goed voor je lichaam zijn, maar ze worden nog relatief weinig gebruikt in huidverzorgingsproducten", vertelt Angela.
Print / HART VOOR DE ZAAK
'Suffe' kofferindustrie opschudden
Mooie hoogwaardige koffers van eco-vriendelijke materialen. Marijn van Roij en broers Sebastiaan en Max van Dam misten zo'n product en besloten zelf een koffermerk te lanceren dat design en duurzaamheid combineert.
Print / STARTER VAN DE WEEK
'Eén gesprek kan al heel veel opleveren'
Coaching is populair. Steeds meer mensen schakelen een coach in om zich te ontwikkelen op professioneel of persoonlijk vlak. Toch voelt hulp zoeken bij een dilemma, vraag of de wens om te groeien voor velen nog als een grote stap. Onderneemster Eva Ghysels wil deze drempel wegnemen met haar platform Jouw Meedenker.
Print / HART VOOR DE ZAAK
Speelgoed delen via abonnement
Een abonnement op duurzaam speelgoed. Ondernemer Michiel de Kloet van Kiddos Toys Club denkt daar niet alleen kinderen, maar ook jonge ouders heel gelukkig mee te maken. "Wij helpen voorkomen dat je huis vol speelgoed ligt waar niet mee wordt gespeeld."
Print / HART VOOR DE ZAAK
Kauwen op tandpasta voor minder afval
Jaarlijks komen miljarden tubes tandpasta op de afvalberg terecht. Daarnaast zijn reguliere tandpasta's vaak gevuld met microplastics, vulmiddelen, kunstmatige aroma's, kleurstoffen en chemische zoetstoffen. Tandpastatabletten vervangen reguliere tandpasta en leveren minder afval op. Ondernemers Annejan Hille Ris Lambers en Jonathan Berhani van Hapy Tabs zijn ervan overtuigd dat een grote groep consumenten hun badkamer op die manier duurzamer kan maken
Print / HART VOOR DE ZAAK
Verstelbare en duurzame lingerie
Eva van Schijndel begon haar eigen lingeriemerk uit frustratie. “Steeds als ik een nieuwe bh kocht, zat deze al snel niet meer goed”, vertelt de oprichtster van Savara Intimates. “En ik wist dat ik niet de enige was met dit probleem. Ik groeide op met twee zussen, en samen met mijn moeder hadden we misschien wel 100 bh’s in huis omdat we nooit echt tevreden waren.”
Print / STARTER VAN DE WEEK
Compleet andere kijk op keukens
Een keuken huren in plaats van kopen. De Brabantse start-up Chainable stelt voor een vast bedrag per maand hun keukens ter beschikking aan woningcorporaties en institutionele beleggers.
"Wij zorgen voor de service en het onderhoud. Aan het einde van de contractduur komen de complete keukens weer bij ons terug en kunnen we ze ergens anders plaatsen", vertelt mede-oprichter Simon Rombouts (26).
Print / HART VOOR DE ZAAK
Havermelk uit de koffiemachine
In de horeca kun je steeds vaker kiezen voor plantaardige melk bij je cappuccino of koffie verkeerd. Wie koffie haalt uit een koffieapparaat, had tot voor kort alleen de keuze uit koemelk. Astrid van Santen vond dat daar verandering in moest komen.
Print / STARTER VAN DE WEEK
Lokale winkels online helpen
Sinds de uitbraak van het coronavirus hebben Nederlanders meer sympathie voor lokale winkels. Uit onderzoek van creditcardbedrijf Mastercard blijkt dat zeven op de tien Nederlanders vaker bij kleine winkeliers shoppen. Desondanks is de concurrentie van online spelers groot. James Klymowsky en Stijn van Krimpen bieden retailers met Peddler een lokaal online platform waarmee ze hun zichtbaarheid en bereik kunnen vergroten.
Print / HART VOOR DE ZAAK
Falafel-balletjes van groente- en tuinafval
Falafel gemaakt van groente-reststromen. Met dat concept willen Ayuk Bakia (28) en Scifo Minnaard (24) laten zien dat duurzame keuzes niet ten koste hoeven te gaan van smaak en kwaliteit.
Print / STARTER VAN DE WEEK
App voor groepsrekening vecht zich door de coronacrisis heen
De campagne waarmee Splitt, een betaalapp speciaal voor groepen, Nederland wilde veroveren ging begin maart van start. Met een online video en doorvertalingen naar social media mikte de startup op het vergroten van zijn naamsbekendheid en het aantal gebruikers. Totdat een kleine twee weken later de coronacrisis alle grootste plannen in de war gooide.
Print / HART VOOR DE ZAAK
Notitieboekjes van kleurplaten en rekentoetsen
Green Side geeft een andere definitie aan recyclen. De notitieboekjes van het merk worden gemaakt van enkelzijdig geprint papier. "Eén kant is weliswaar bedrukt maar de andere kant is nog goed te gebruiken", is de filosofie van oprichter Léon Polman.
Print / HART VOOR DE ZAAK
Eetbare confetti maakt feestje van afval
Confetti. Het maakt bijna iedereen vrolijk, maar de snippertjes van plastic of papier zijn kleine milieuvervuilers. Ida van Esch van Candy Converters bedacht een biologisch afbreekbaar alternatief dat eetbaar is én circulair.
Print / STARTER VAN DE WEEK
Traditioneel uitzendbureau in moderne app
Digitale werkplatformen waar bedrijven tijdelijk personeel kunnen selecteren, inhuren, inplannen en verlonen zijn niet nieuw. Digitaal uitzendbureau Maqqie wil zich onderscheiden door gebruikers ook een sociaal vangnet te bieden.
Print / STARTER VAN DE WEEK
Altijd een prachtige bos in huis
Bij kunstbloemen hebben veel mensen al snel een beeld van plastic takjes met lelijke bloemen op de tafel bij de snackbar of afhaalchinees. Dat het ook anders kan bewijst Joy Schreiner van Flowers of Joy met weelderige boeketten die nauwelijks van echt te onderscheiden zijn.
Print / HART VOOR DE ZAAK
Geld besparen door slim te laden
De accu van een elektrische auto opladen op het moment dat de stroom het goedkoopst is. Dat is mogelijk met het slimme laadpaalplatform Jedlix dat vier jaar geleden begon onder de vleugels van energieaanbieder Eneco.
Print / BUSINESS INSIDER
Werken in het komende decennium: deze 5 vaardigheden heb je nodig om succesvol te zijn
In 2030 zou jouw baan zomaar niet meer kunnen bestaan. Volgens een rapport van adviesbureau McKinsey zouden tegen die tijd meer dan 800 miljoen werknemers wereldwijd ingeruild kunnen zijn voor robots. Nu werkplekken in een steeds hoger tempo digitaliseren is het voor werknemers dus zaak om zich onmisbaar te maken.