dinsdag 4 mei 2021 / De Financiële Telegraaf / / DFT Ondernemen Startup

Print / STARTER VAN DE WEEK

Nu al een cadeau kopen voor over 30 jaar

AMSTERDAM - Een cadeau van je overleden opa en oma op je 18e verjaardag of ieder jaar op jullie trouwdag een wijnfles met een kaartje erbij van goede vrienden.. De Amsterdamse startup Future Present maakt het mogelijk dierbaren over een tijd, misschien wel tientallen jaren, te verrassen met een persoonlijk cadeau.


Ondernemers Michiel Brummelhuis, Stéphanie Kuijpers en Pea Smeets nemen hun klanten alle zorg rondom zo’n cadeau – van het bewaren tot aan het geven - uit handen.

 

Het idee voor de startup ontstond bij Brummelhuis toen vrienden van hem op hun bruiloft van alle dierbaren een fles wijn cadeau kregen waarvan ze er voortaan elk jaar eentje open mochten maken. “Sindsdien speelde ik met het idee daar iets mee te doen, maar het kwam pas echt van de grond toen ik Stéphanie ontmoette.”

Brummelhuis en Kuijpers – die een virtual assistent-service runt - wonen bij elkaar in de straat. “Waar ik meer creatief ben, is Stéphanie organisatorisch heel sterk en dat had ik nodig om van het idee een bedrijf te maken”, stelt Brummelhuis.

 

Future Present zorgt voor een mooie doos waarin het geschenk verpakt kan worden, een zegel om de doos mee te verzegelen, een retoursticker om het pakket naar de opslag te sturen en een formulier met contactgegevens. Het cadeau zelf verpakken – bijvoorbeeld in een mooi kistje – kan natuurlijk ook; via de website van het bedrijf kun je dan een verzendsticker downloaden.

Eenmaal aangekomen bij de opslagpartner van het bedrijf, worden de cadeaus luchtdicht verpakt en opgeslagen tot de datum waarop ze naar de ontvanger verzonden mogen worden. Die verzenddatum kan tot 30 jaar in de toekomst liggen.

 

Dat potentiële klanten met vragen zitten over die uitgestelde verzendatum begrijpen de ondernemers. “De kans is natuurlijk groot dat de ontvanger in de tussentijd verhuisd is”, erkent Brummelhuis. “Om dat te ondervangen, vragen we verzenders om op het contactformulier de emailadressen en telefoonnummers te schrijven van 5 mensen die de ontvanger goed kennen. Op die manier denken we altijd achter het juiste adres te kunnen komen tegen de tijd dat het cadeau verzonden moeten worden.”

 

En wat nou als Future Present tegen dan niet meer bestaat? “We administreren de afleverdata van de cadeaus zorgvuldig en zullen dit altijd in de gaten blijven houden, zelfs als dit concept uiteindelijk toch niet blijkt te werken”, vertelt Kuijpers. “We zien het als een enorme verantwoordelijkheid om iets te beheren van anderen dat zoveel emotionele waarde heeft.”

 

De ondernemers hebben tot nu alleen nog maar ruchtbaarheid aan hun concept gegeven via een social media campagne. Tot hun vreugde kwamen daar al veel positieve reacties op. Zeven mensen hebben inmiddels een cadeau opgeslagen via het bedrijf. “We zien dat dit idee potentieel heeft”, zegt Kuijpers. “Mensen hebben veel vragen, maar die kunnen we allemaal beantwoorden. We hebben hier echt goed over nagedacht. Het belangrijkste nu is om vertrouwen te wekken.”

 

Uiteindelijk hopen ze logische keuze te worden voor mensen die nadenken over een bijzonder cadeau. “We richten ons natuurlijk op mensen die iets willen achterlaten na hun overlijden, maar het is dus ook echt een leuk idee voor een groepscadeau of schrijf met een paar vriendinnen een brief aan jullie zelf voor over een jaar of 10”, suggereert Brummelhuis. “Je kunt er echt mee spelen. En het zorgt voor onuitwisbare herinneringen.”


Naam bedrijf: Future Present
Wie: Michiel Brummelhuis, Stephanie Kuijpers, Pea Smeets
Wat: Opslag en verzending van cadeaus op lange termijn
Waar: Amsterdam
Startdatum: 1-04-2021
Gedane investering: €10.000
Beoogde jaaromzet: €500.000 (2023)
Meer informatie: futurepresent.nl