Thursday 2 July 2015 / De Financiële Telegraaf / By Nadia / Amsterdam De Telegraaf DFT Ondernemen Sociaal Ondernemen Sociale Zaken

Print / SOCIALE ZAKEN

'De media moet meer kleur krijgen'

Agnes Hofman wil meer kleurdiversiteit in de media brengen. Daarom is de voormalig lifestylejournaliste Roots PR begonnen, een bedrijf dat beauty- en lifestylemerken vertegenwoordigt die zich richten op mensen met een donkere huidskleur en dat daarnaast als missie heeft dat de media “een betere afspiegeling van onze samenleving zullen vormen”.

 

Hofman is haar bedrijf vorig jaar begonnen vanuit een persoonlijke missie. Tijdens de tien jaar dat ze als freelance journaliste voor verschillende (vrouwen)bladen schreef, begon het haar steeds meer tegen te staan dat ze zich als vrouw met een Afro-Braziliaanse achtergrond niet herkende in de media waar ze voor werkte. Ze besloot Roots PR op te richten om te proberen hier verandering in te brengen.

 

“Toen ik een puber was dacht ik dat kleur geen uitzondering meer zou zijn in de media als ik eenmaal volwassen was, maar nu heb ik zelf een puberzoon en is er eigenlijk bijna niets veranderd”, omschrijft de onderneemster haar motivatie. “Als tienermeisje zoek je herkenning in een blad; een tijdschrift heeft een soort “vriendin-functie”, en mijn doelgroep mist dat.”

 

Naast het vertegenwoordigen van merken voor “kleurrijke mensen”, organiseert Hofman ook brainstormsessies met media en bedrijven die graag meer kleurdiversiteit in hun publicaties willen maar niet zo goed weten hoe. Ook kunnen kleine ondernemers die zich (nog) geen PR-bureau kunnen veroorloven zich bij haar aanmelden voor een mediaworkshop, de zogenaamde bootykicksessies, waarin gekeken wordt hoe ze meer publiciteit kunnen genereren.

 

“Dat zijn één op één-sessies”, vertelt Hofman enthousiast. “Maar in april heb ik in samenwerking met de gemeente Amsterdam ook een grotere workshop georganiseerd waarbij vijftig ondernemers konden speeddaten met journalisten.“ Een dergelijk evenement werpt meteen zijn vruchten af, merkt de onderneemster. “Als ik dan vervolgens zie dat mensen die elkaar voor die avond nog niet kenden, gaan samenwerken, dan word ik daar heel vrolijk van.”

 

Ze heeft dan ook geen spijt van haar overstap vanuit de journalistiek naar de PR-wereld. “Sterker nog, ik zou iedereen aanraden om soms in het diepe te springen. Het geeft zoveel energie om voor een nieuwe passie te gaan.” Hofman gelooft dan ook met haar bedrijf daadwerkelijk bij te kunnen dragen aan mediawereld die een betere afspiegeling van onze samenleving vormt. “Ik hoop dat diversiteit over vijf jaar mainstream is en dat een PR-bureau als het mijne eigenlijk niet meer nodig is”, lacht ze.