donderdag 29 juli 2021 / Business Insider / Faitrade Original / Better Capitalism Business Insider Duurzaamheid Internationaal ondernemen MVO Ondernemen Sociaal ondernemen

Online / BETTER CAPITALISM

Fairtrade Original bouwt al sinds 1959 lokale handelsketens in verre landen: "Wij willen eerlijk eten en drinken bereikbaar maken voor iedereen."

Producten uit verre landen hier introduceren en zo lokale handelsketens ontwikkelen waar de plaatselijke bevolking profijt van heeft. Fairtrade Original doet het al sinds 1959.

Bijna iedereen kent het Nederlandse merk – dat onlangs een B Corp-certificaat heeft verworven – wel uit de supermarkt, maar toch wordt het nog weleens verward met het gelijknamige fairtrade-keurmerk.

Managing Director Steven van Wijk legt aan Business Insider nog eens het verschil uit en gaat dieper in op de werkzaamheden en missie van zijn organisatie.

Even voor de duidelijkheid: jullie organisatie deelt dus geen fairtrade-keurmerken uit?
Van Wijk: “Onze naam zorgt vaak voor verwarring. Er zijn in ons land twee organisaties waar ‘fairtrade’ in de naam voorkomt: Fairtrade Original – wij dus – en Fairtrade Nederland (voorheen Stichting Max Havelaar, red).”

“Er zijn zeker overeenkomsten. We zetten ons beide in voor eerlijke handel met kleine boeren in ontwikkelingslanden, maar we hebben allebei een andere rol in die markt. Fairtrade Nederland certificeert producten in ons land die aan de internationale voorwaarden voor eerlijke handel voldoen. En wij ontwikkelen en verkopen dergelijke producten. Wij zijn echt een foodmerk.”


“Het is onze missie is om eerlijk eten en drinken bereikbaar maken voor iedereen. Dat doen we door het ontwikkelen van lokale handelsketens in landen waar boeren ondersteuning kunnen gebruiken.”

“Dat is een uitdagende missie, omdat wat we aan de ene kant te maken hebben met organisaties die nog in ontwikkeling zijn en aan de andere kant met grote retailers. Maar omdat we dit al sinds 1959 doen, hebben we in de meeste landen waar we mee werken een groot lokaal netwerk opgebouwd van lokale consultants en boerencoöperaties waardoor we inmiddels goed weten waar we aan toe zijn. Toch is het elke keer weer afwachten hoe dingen lopen, maar dat maakt dit werk ook zo leuk.”

Hoe gaan jullie precies te werk?
“De ontwikkelingen van onze producten begint meestal in de markt zelf. Soms komt dat voort uit verzoeken van retailers, maar we houden ook zelf nauwlettend trends en ontwikkelingen in de gaten. De laatste tijd zetten we bijvoorbeeld meer in op biologisch en veganistisch, omdat de markt daar om vraagt.”

“Als we een nieuw product op het oog hebben, gaan onze developmentmanagers op zoek naar lokale partners. Zij helpen ons met de receptuur en om de productie lokaal mogelijk te maken. We werken daarom het liefst niet alleen met lokale boeren maar ook met verwerkers uit het land van herkomst, zodat we zoveel mogelijk waarde van onze producten lokaal kunnen houden.”

 

Hoe groot is de markt voor jullie producten?
“We hebben inmiddels ongeveer 150 producten in ons assortiment en die zijn in bijna alle retailketens in ons land wel vertegenwoordigd. Daarnaast bedienen we ook de Franse en Duitse markt.”

“Ondanks onze sociale missie hebben we natuurlijk wel gewoon een bedrijf te runnen. Hoe groter onze afzetmarkt, hoe meer impact we kunnen maken. Het is daarom belangrijk om smakelijke innovatieve producten neer te zetten om ons te onderscheiden. De recente introductie van bananenbloesem in blik is daar denk ik een goed voorbeeld van. Dat product uit Thailand is hier in Europa nog amper bekend, maar het is een goed veganistische alternatief voor vis.”

“We merken dat onze doelgroep zich de laatste jaren aan het verbreden is. Consumenten worden steeds bewuster als het om hun boodschappen gaat. We zien daarin ook voor onszelf een rol weggelegd, bijvoorbeeld door verhalen achter onze producten en recepten uit het land van herkomst te delen met consumenten.”

Wat betekent het voor een lokale gemeenschap om met jullie samen te werken?
“Het bewerkstelligen van eerlijke handelsketens is een doel dat blijvend in ontwikkeling is. In de koffie-industrie bijvoorbeeld ligt nu de uitdaging dat de fairtrade minimumprijs niet altijd voldoet aan een leefbaar inkomen voor koffieboeren. Dat betekent dat de prijs van onze koffie omhoog zal gaan.”

“Uiteindelijk draaien alle keuzes die wij als organisatie maken om de boer. Dat is commercieel gezien natuurlijk niet altijd handig, maar dat spel spelen wij ook niet. Onze winst investeren we in projecten waarbij de positie van onze handelspartners verder wordt versterkt, zoals de bouw van nieuwe kassen in Thailand om de gewassen te beschermen tegen insecten en slecht weer tijdens het regenseizoen.”