dinsdag 15 juni 2021 / De Financiële Telegraaf / Michel van Bergen / design DFT Ondernemen preventie productdesign startup Veiligheid

Print / STARTER VAN DE WEEK

Mooi genoeg om in het zicht te hangen

 

HAARLEM – Blusdekens. Bijna iedereen heeft er wel eentje in huis, maar lang niet iedereen weet precies waar die deken ligt. Logisch, want een blusdeken is vast niet het mooiste object in je interieur, maar het is wel belangrijk dat je ‘m snel kunt vinden op het moment dat het nodig is.


Ondernemersstel Olav van Lede en Lousanne Schep bedachten een oplossing: ze introduceerden afgelopen jaar blusdekens in een mooie hoes onder de merknaam Naaais. De goedgekeurde blusdekens zijn verkrijgbaar in 9 verschillende prints en 2 soorten vegan leather. Daarmee zijn ze mooi genoeg om op een opvallende plek in je huis op te hangen zodat iedereen ze in geval van nood meteen weet te vinden.


Het idee voor de designblusdekens ontstond bij Van Lede na een brand in het huis van een kennis. De ondernemer had zijn designlabel JOKJOR verkocht en zocht naar een bedrijfsidee ‘met betekenis’. “In de wereld van de brandpreventie gaat het alleen maar om functionaliteit, terwijl onze overtuiging is dat je veel meer mensen bereikt als je iets mooi maakt”, vertelt hij. “Zo kwam ik op het idee om design en brandpreventie met elkaar te combineren.”


Voor de productie ging de startup een samenwerking aan met een bedrijf dat producten levert aan de brandweer en de petrochemische industrie. “In deze markt heb je als beginnend bedrijf een grote partner nodig om je op weg te helpen. Als je alle testen en vergunningen zelf moet regelen, ben je een heel leven verder voordat je product klaar is voor de consument.”


Omdat de ondernemers het ook belangrijk vinden dat hun producten goed geproduceerd worden, gingen ze op zoek naar een producent die BSCI, ISO 9001 en ISO 14001 gecertificeerd is. “Zo weten we zeker dat ze goed zijn voor hun personeel en onze dekens op een eerlijke, duurzame manier gemaakt worden.”

 

Bij de introductie van hun product gooide het coronavirus aanvankelijk roet in het eten. “We wilden ons in het begin vooral op retail focussen omdat dit een product is dat mensen moeten zien en voelen voordat ze overtuigd zijn. We hebben winkels nodig om betrouwbaarheid op te bouwen”, aldus Van Lede. “Het viel dus even tegen toen de winkels moesten sluiten.”


Naast retail besloten de ondernemers zich daarom ook op andere verkoopkanalen te richten. “We hebben bijvoorbeeld een ledenactie gedaan met het vakblad Arts & Auto, en zijn nu in gesprek met partijen die relatiegeschenken en kerstpakketten verzorgen. Dat loopt eigenlijk heel goed.”


Nu de winkels weer open zijn is Naaais klaar voor de grote uitrol, en niet alleen in Nederland. “We hebben inmiddels een distributeur voor de Benelux en die heeft ons weer gekoppeld aan een distributeur in Zwitserland”, vertelt Van Lede. “En in de zomer staan we als het goed is op een beurs in Duitsland.”


Het uiteindelijke doel? “De wereld niet alleen veiliger, maar ook een beetje mooier maken. Het is echt te gek om een product te ontwerpen waarmee veel leed voorkomen kan worden. Natuurlijk willen we hier ook geld mee verdienen, maar dat is niet onze belangrijkste drijfveer. We hebben daarom bijvoorbeeld ook een gratis vervangservice: als je de deken een keer hebt moeten gebruiken, krijg je kosteloos een nieuwe opgestuurd.”

 

Naam bedrijf: Naaais (Naaais World BV)
Wie: Olav van Lede en Lousanne Schep
Wat: Blusdekens die in je interieur passen
Waar: Haarlem
Officiële startdatum: 14 april 2020
Gedane investering: €40.000
Beoogde jaaromzet: €130.000
Meer informatie: www.naaais.com; info@naaais.com