donderdag 31 januari 2019 / De Financiële Telegraaf / Patrick Bongartz / DFT Internationaal ondernemen ondernemen ondernemer Telegraaf

Print / OP DE WERKVLOER

'Zorgen dat we flexibel zijn'

CUYCK - De honden van Renske en Jan van den Berg lopen regelmatig binnen bij het bedrijf. De viervoeters vormen dan ook het hart van de onderneming. Renske Natuurlijke Diervoeding is al 25 jaar specialist op het gebied van natuurlijke voeding voor honden en katten.


De onderneming is ontstaan uit eigen behoefte. "Wij fokten destijds honden en deden mee aan internationale hondenshows. Ik wilde het beste voor de dieren en ben me in voeding gaan verdiepen. In Nederland kon ik echter niets vinden dat aan mijn wensen voldeed", vertelt Renske van den Berg (64). "Na het volgen van een opleiding over dierenvoeding, ben ik natuurlijke voeding gaan importeren en eigen recepten gaan ontwikkelen."


Alle producten van Renske - ook het droogvoer - bevatten verse vis of vlees in combinatie met groenten, fruit, kruiden, mineralen, vitamines en/of sporenelementen. "Eiwitten, vetten en vetzuren zijn heel belangrijk in diervoeding, maar fabrikanten maken vaak ander keuzes om de prijs laag te houden", vertelt van den Berg. "Wij zoeken continu naar ingrediënten die de producten nog beter maken, niet naar hoe het goedkoper kan."


Het merk levert honden- en kattenvoer in heel Europa en er wordt geproduceerd in onder meer Engeland, Nederland, Frankrijk, België en Oostenrijk. "We halen overal de beste spullen vandaan." Bij het bedrijf werken achttien mensen waaronder het hele gezin Van den Berg: man Jan, dochter Elma en zoons Eric en Jan-Hilco.


Komend jaar zet het bedrijf de eerste stappen op de Chinese markt. "We zijn benaderd door een groot Chinees bedrijf dat met ons wil samenwerken. Dat gaat om zulke grote aantallen dat onze producent er een fabriek voor bij moesten bouwen. Binnenkort gaat de eerste container met spullen die kant op."


De onderneemster gelooft in een organische groei van haar bedrijf. "Wij werken vanuit ons hart. We zijn op de eerste plaats bezig met wat het beste is voor de dieren en niet met geld verdienen. Die manier van werken werpt uiteindelijk zijn vruchten af. Zo heeft die Chinese klant ons benaderd en niet omgekeerd. Ze hadden ook een grotere partij kunnen vragen, maar wij hadden een klik."


Van den Berg en haar team gaan dan wel op hun gevoel af, maar ze zijn niet automatisch goed van vertrouwen. "Niet meer. Tien jaar geleden heeft een Engelse partner ons keihard laten zitten. Dat heeft ons destijds 70% van onze omzet gekost. We wedden sindsdien nooit meer slechts op één paard en zorgen dat we altijd flexibel zijn. Als er bijvoorbeeld een harde Brexit komt, hebben wij ons noodscenario klaarliggen."


Die flexibiliteit houdt het werk leuk, vindt de onderneemster. "Wij zorgen dat we altijd op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen, onder meer door het bijhouden van de wetenschappelijke literatuur en door het bezoeken van beurzen wereldwijd. Als we daar iets zien dat ons aanspreekt, kunnen we het binnen een paar maanden in ons assortiment hebben."


Inmiddels proberen Renske en Jan het wat rustiger aan te doen, al is dat vaak nog moeilijk. "Ik blijf graag van alles op de hoogte. Ook zit ik dagelijks aan de telefoon met klanten die een huisdier met gezondheidsproblemen hebben om te kijken of onze producten kunnen helpen. Maar ik sjouw geen pallets meer."