dinsdag 31 oktober 2017 / De Financiële Telegraaf / Richard Mouw / DFT Duurzaam Food Ondernemen Startup Telegraaf

Print / STARTER VAN DE WEEK

Verantwoord maar lekker

Bij Abbot Kinney's maken en ontwikkelen ze plantaardige producten zoals kokos- en amandelyoghurt. Daarmee wil het Amsterdamse bedrijf niet alleen het groeiend aantal veganisten bedienen, hun doelgroep is breder.

 

"Toen ik voor het eerst kokosyoghurt proefde had ik niet eens door dat er geen zuivel inzat", lacht oprichter Jimme Slippens. "Ik vond het gewoon heel lekker." Hij en medeoprichter Gijs van Maasakkers kwamen met kokosyoghurt in aanraking door iemand die het product geproefd had op Abbot Kinney Boulevard in Los Angeles en in haar eigen keuken op zoek was gegaan naar het ideale recept. Slippens en Van Maasakkers, die elkaar kenden van een ondernemersclub, proefden het recept en wisten meteen dat dit een product was waar ze de Nederlandse markt mee wilden veroveren.


Nu, bijna drie jaar later, bestaat hun productielijn niet meer alleen uit Coco Start Naturel maar ook uit smaakvarianten met bijvoorbeeld mango en blauwe bes & banaan. Ook introduceerden ze amandelyoghurt en amandel- en kokosijs. "We zijn continu bezig met de ontwikkeling van nieuwe producten", vertelt Slippens. "We hebben nu twee mensen in dienst die zich daar uitsluitend mee bezig houden en we hebben bijna wekelijks proefsessies met het hele team."


De nieuwe smaken en producten ontwikkelt het bedrijf zelf in kleine tankjes op hun kantoor. De bestaande productie is sinds medio 2016 overgenomen door een zuivelproducent in het zuiden van het land. "In het begin stonden we zelf nog de bakjes te vullen bij een humusfabrikant hier in Amsterdam. We mochten onze machines daar neerzetten, maar als snel werd de vraag te groot", aldus Slippens. "En Gijs en ik wilden ook graag ons merk ontwikkelen en opbouwen. Daar kwamen we amper aan toe, omdat we iedere ochtend om vijf uur in de fabriek stonden."


Abbot Kinney's probeert zich niet alleen met haar producten, maar ook met haar uitstraling te onderscheiden. Slippens: "We richten ons op mensen die bewust met voeding bezig zijn." De producten worden niet alleen bij reformwinkels verkocht maar ook bij delicatessenwinkels en restaurants. Ook in andere landen (België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk) wordt Abbot Kinney's inmiddels verkocht via biologische groothandels. "De helft van onze omzet komt tegenwoordig uit het buitenland."


De ondernemers kijken met vertrouwen naar de toekomst van hun bedrijf. "We zien de behoefte aan plantaardige producten niet als een hype, maar als een trend waarbij consumenten steeds meer gericht zijn op verantwoorde, eerlijke en gezonde voeding. Dit is een blijvend iets."

 

Naam bedrijf: Abbot Kinney ´s
Wie: Jimme Slippens (32) en Gijs Van Maasakkers (28)
Wat: Alternatieve zuivelproducten
Waar: Amsterdam
Officiële startdatum: februari 2015
Gedane investering: €100.000
Beoogde jaaromzet: €2 miljoen
Meer informatie: abbotkinneys.com