vrijdag 14 oktober 2016 / De Financiële Telegraaf / Ton de Bruin / DFT Internationaal ondernemen Ondernemen Telegraaf

Print / GRENSVERLEGGER

Universeel familievermaak

‘Live familie-entertainment’. Met die term omschrijft Michael van Hoorne de kernactiviteit van zijn bedrijf. Van Hoorne Entertainment beperkt zich niet tot theatershows voor kinderen, zoals Roodkapje de Musical die momenteel door het land toert. Het bedrijf maakt ook televisieprogramma’s voor kinderen, zorgt voor live entertainment in pretparken als Julianatoren en verzorgt ieder jaar het landgoed van Sinterklaas op Duinrell.

 

„Het is moeilijk om in één zin te vatten wat wij doen”, lacht Van Hoorne. „Maar de theatershows vormen het hart van ons bedrijf. Daarmee willen we nu ook het buitenland bestormen.”

 

Van Hoorne begon in 2003 met een allround entertainment-bedrijf. Zes jaar later maakte hij de keuze om grote theaterproducties voor volwassenen los te laten en zich voortaan alleen nog maar te richten op ‘het vermaken van kinderen en hun families’.

 

Hij is nog steeds elke dag blij met die beslissing. „Tot die tijd was wat we deden eigenlijk niet rendabel genoeg, maar sinds we een focus hebben loopt het als een trein.”

 

De producties van het bedrijf trekken jaarlijks meer dan 400.000 mensen naar de Nederlandse theaters. Naast musicals over sprookjesfiguren als Roodkapje, Sneeuwwitje en Rapunzel zijn dat ook liveshows rond bekende kinderfiguren als Woezel & Pip en Brandweerman Sam.

 

Al enkele jaren reizen de producties ook naar België, maar vorig seizoen werd de eerste ‘echte’ stap naar het buitenland gezet met een Duitstalige versie van de Brandweerman Sam-productie. En dat sloeg aan. Inmiddels wordt er gewerkt aan een Tsjechische productie van Thomas de Trein en zijn er concrete plannen om met shows door Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk te toeren.

 

„Het gaat in alle gevallen om samenwerkingen met onze Britse partner Hit Entertainment, die inmiddels is overgenomen door Mattel”, vertelt Van Hoorne. „Zij hebben de Europese licensies voor kinderfiguren als Bob de Bouwer, Thomas de Trein en Brandweerman Sam en hebben ons het vertrouwen gegeven om liveshows rondom deze karakters te creëren.”

 

„Nu we dat in Nederland hebben gedaan is de stap naar het buitenland niet eens zo groot”, legt de ondernemer uit. „Ons doel is om van verschillende producties twee tot drie paar sets en figuren te hebben. Het enige wat je dan nog nodig hebt, is een goede vertaling van de show in het land waar je speelt. Wat je hier maakt, kun je uitrollen in de hele wereld.”

 

Toch wil Van Hoorne altijd samenwerken met een lokale partner. „Het ‘kunstje’ blijft misschien hetzelfde maar elk land is toch weer anders. Het zijn allemaal andere markten.” Het Nederlandse model, zoals de ondernemer het noemt, blijft echter wel overal leidend. „In Duitsland gaven ze in eerste instantie aan dat een theatershow met levensgrote poppen, zoals bij Brandweerman Sam, niet aan zou slaan in hun land, maar we zijn daar inmiddels bezig met een tweede seizoen. Dat is voor mij de bevestiging dat ons product overal aan kan slaan.”