dinsdag 7 mei 2013 / De Financiële Telegraaf / Matty van Wijnbergen / De Telegraaf DFT Ondernemen Starter van de Week

Print / STARTER VAN DE WEEK

Supermarkt die voor zijn klanten denkt

'Wat zullen we eten vanavond?' Iedereen slentert wel eens hongerig door de supermarkt, zonder inspiratie voor het avondeten. Als het aan Diederik van Gelder en Rogier Leopold ligt zijn die tijden echter voorbij. Als je in Amsterdam woont tenminste. Daar hebben de ondernemers twee maanden geleden namelijk Bilder & De Clercq geïntroduceerd. Een supermarkt nieuwe stijl.

 

In de smaakvol vormgegeven winkel, op de hoek van de hoofdstedelijke Bilderdijkstraat en De Clercqstraat, wordt de keuze wat er vanavond op het menu staat een stuk makkelijker voor je gemaakt. Elke dag kunnen consumenten kiezen uit veertien recepten, waarvan alle ingrediënten al zijn verpakt in de juiste hoeveelheden voor een of twee personen. Op de bijgeleverde receptkaart wordt door middel van foto's stap voor stap uitgelegd hoe de gerechten thuis snel en eenvoudig te bereiden zijn.


Rogier Leopold zag het concept voor het eerst in Duitsland. "Ik dacht: dit is de perfecte oplossing voor mensen zoals ik. Mensen met een volle agenda die wel lekker en verantwoord willen eten maar weinig tijd hebben om uitgebreid boodschappen te doen en te bedenken wat er op tafel moet komen."

 

Bilder & De Clercq wil de consument vooral inspireren met de door twee chef-koks bedachte recepten die regelmatig wisselen, maar voor Van Gelder en Leopold is ook het no-wasteprincipe van hun concept erg belangrijk. "Door de afgemeten hoeveelheden per maaltijd houd je na het koken nooit meer een stuk aubergine of een half zakje sla over. Op die manier gaan onze consumenten dus ook nog eens op een verantwoorde manier met voedsel om", aldus Van Gelder. "Daar zijn ze zich trouwens vaak niet eens bewust van, hoor. Ze beseffen het meestal pas als ze erop gewezen worden. Voor de meeste van onze klanten is het een fijne bijkomstigheid, maar niet de reden dat ze bij ons komen winkelen."


Het succes van hun supermarktconcept doet de ondernemers voorzichtig dromen over de volgende stappen die ze willen maken. Daarbij lonken niet alleen andere steden in ons eigen land, maar ook in het buitenland. "We denken dat dit alleen in grote steden werkt waar mensen niet meer gewend zijn om weekboodschappen te doen", zegt Leopold. "Voor die stadbewoners kan dit echt een blijvende nieuwe manier van boodschappen doen worden. Daar zijn we van overtuigd", vult Van Gelder aan.