dinsdag 29 november 2016 / De Financiële Telegraaf / Sjef Prins - APA Foto / DFT Ondernemen Startup Telegraaf

Print / STARTER VAN DE WEEK

Sterk merk tegen leegstand

Betaalbare starters- en studentenwoningen in het centrum van middelgrote steden, zoals Apeldoorn, Amersfoort en Arnhem. Het is de specialiteit van Cityside Apartments. „Wij bouwen centraal gelegen leegstaande kantoorgebouwen om tot wooncomplexen die van alle gemakken zijn voorzien”, vertelt Rik Klinkhamer, die het bedrijf in 2014 samen met Bas Gregoor begon.

 

Voor hun concept lieten de ondernemers zich onder meer inspireren door de nineties televisieserie Melrose Place waarin een groep jongvolwassenen samenwoont in een appartementencomplex in West Hollywood. „We zien Cityside als een merk. Onze woningen onderscheiden zich van het aanbod van standaard huurcoöperaties door de extra voorzieningen die we bieden.”

 

Zo worden de woningen kant en klaar opgeleverd, inclusief gordijnen en pvc-vloeren. De wooncomplexen zijn verder - als het oorspronkelijke gebouw dat toestaat - voorzien van een sportschool en een gezamenlijk dakterras met loungebanken en picknicktafels. „We zien onze huurders als klant”, vertelt Klinkhamer. „Die extra’s zijn niet nodig om huurders te werven want we hebben inmiddels lange wachtlijsten, maar we bieden graag die extra service. Dat maakt het voor ons ook leuk.”

 

Om de concurrentie met ’grote vastgoedjongens’ te vermijden richt het bedrijf zich uitsluitend op middelgrote steden met minimaal 100.000 inwoners. Vooralsnog breidt het concept van Cityside zich daar aardig uit. „We hebben inmiddels 16 panden aangekocht waarvan er op dit moment 8 verhuurd zijn en 3 begin volgend jaar worden opgeleverd”, vertelt Klinkhamer.

 

De eerste projecten van het bedrijf werden nog gerealiseerd met een investeerder maar Klinkhamer en Gregoor hebben deze partij vorig jaar zomer uitgekocht en financieren nu alles zelf.

 

Het belangrijkste speerpunt voor de vastgoedondernemers is de locatie van hun panden. „Voor dit concept is het essentieel dat de gebouwen op loopafstand van het centrum zijn”, aldus Klinkhamer. „We richten ons op studenten en starters op de woningmarkt, die hebben geen interesse in wonen aan de rand van de stad, waar veel leegstaande kantoorgebouwen zich bevinden.”

 

De zoektocht naar geschikte panden is een uitdaging. „Naast de locatie is ook de grootte van het gebouw belangrijk; we moeten er minstens 30 tot 40 woningen kunnen realiseren. Zolang we dergelijke panden kunnen vinden gaan we met dit concept door, maar we gaan niet zomaar gebouwen volplempen om zoveel mogelijk geld te verdienen.”