donderdag 17 augustus 2017 / De Financiële Telegraaf / Amaury Miller / DFT Grensverlegger Internationaal ondernemen Ondernemen Telegraaf

Print / GRENSVERLEGGER

'Sterk door cultuurverschil'

Céline Brinkgreve woonde vijf jaar lang als model in Brazilië. Geïnspireerd door de sportieve levensstijl van de inwoners van Rio de Janeiro kwam ze op het idee om een merk met luxueuze sportkleding te beginnen. Eenmaal terug in Nederland vroeg ze Marjolein Buss als zakenpartner en was Deblon Sports geboren.

 

"In Brazilië is het heel normaal om dagelijks, en soms zelfs een paar keer per dag, te sporten. Het nastreven van een gezonde levensstijl maakt daar deel uit van de cultuur, iets wat hier in Nederland destijds, rond 2010, nog in de kinderschoenen stond", vertelt Brinkgreve. "Ook vond ik de trotse mindset van de Braziliaanse vrouwen inspirerend. Vrouwen voelen zich mooi, ook tijdens het sporten, en kleden zich daar ook naar."

 

Wat Brinkgreve ook opviel was de kwaliteit van de stoffen waar de sportkleding in Brazilië doorgaans van is gemaakt. "Kledingstukken van deze perfect verwerkte combinatie van polyamide en elastaan leveren ondersteuning aan je lichaam en kleden af, maar zijn toch volledig 'ademend'. Het voelt echt anders aan dan traditionele sportkleding en dat wilden we vrouwen buiten Brazilië graag laten ervaren", aldus de onderneemster. "Onze missie is om vrouwen zich trots en mooi te laten voelen, ook tijdens een work-out."

 

Voor Brinkgreve en Buss was het vanaf het begin duidelijk dat ze de kleding van Deblon Sports in Brazilië zouden laten produceren. "We zijn lang op zoek geweest naar de perfecte producent, en ruim vier jaar later zijn we nog steeds heel blij met onze keuze. Vanuit een prachtig atelier buiten Rio de Janeiro wordt onze collectie door een geweldig team van hoogopgeleide naaisters gemaakt."

 

Het samenwerken op afstand met een Zuid-Amerikaanse partner is een uitdaging, erkennen de onderneemsters, maar ze zien dat inmiddels vooral als iets positiefs. "We konden door de fluctuerende Braziliaanse economie soms niet anders dan dingen wat meer loslaten dan we als Nederlanders gewend zijn. We zijn in de afgelopen jaren zelf misschien wel een beetje Braziliaans geworden, we zijn heel flexibel", lacht Brinkgreve. "En op hun beurt hebben de Brazilianen met wie we werken ook iets van onze cultuur meegekregen. In het begin verdoezelden ze het als er iets misging, maar inmiddels hebben we zoveel onderling vertrouwen opgebouwd dat het naaiatelier open met ons communiceert als er iets tegenzit." Dat Brinkgreve vloeiend Portugees spreekt, werkt zeker mee. "Alle communicatie verloopt in het Portugees. Ze schakelen efficiënter in hun eigen taal."


Nu ze na ruim drie jaar een stabiele basis in Nederland hebben opgebouwd, zijn ze bij Deblon Sports klaar om niet alleen qua productie maar ook qua verkoop de grens over te gaan. De laatste jaren werd hun kleding al verkocht in Londen, maar inmiddels hebben ze een premium distributie-agent aangetrokken voor de Engelse markt.


Ook worden er gesprekken gevoerd met partijen in Scandinavië, Duitsland en Frankrijk. En Brazilië? Lachend: "Dat is nu niet onze focus. Onze ontwerpen zijn wellicht wat te ingetogen voor daar. Maar Braziliaanse toeristen die onze brand boutique in Amsterdam binnenlopen zijn altijd heel enthousiast, dus wie weet wagen we ooit toch de stap."