dinsdag 28 november 2017 / De Financiële Telegraaf / Ronald Bakker / DFT Ondernemen Startup Telegraaf

Print / STARTER VAN DE WEEK

Slaapverwekkend drankje

De drie jonge ondernemers achter NOX Sleep Drink claimen een oplossing voor slaapproblemen te hebben. Het drankje dat zij op de markt brengen, zou helpen tegen slapeloze nachten.

 

"Er zijn natuurlijk al heel veel middeltjes om beter te slapen", erkent Fanar Al-Obaidy (25). "Dat varieert van medicijnen op recept tot alternatieve middelen, vaak op basis van melatonine. Met NOX willen we iets daartussenin creëren: een natuurlijk middel waarvan de werking wetenschappelijk is onderbouwd."


Het idee voor het slaapdrankje begon bij Cinta Abell (28). "Ik heb farmaceutische wetenschappen en psychologie gestudeerd en wilde iets creëren om mensen zich beter te laten voelen", vertelt ze. "Omdat er zoveel mensen zijn die kampen met slaapproblemen, kwam ik op het idee voor een natuurlijk slaapmiddel." Ze vroeg goede vriend Simon Padt (29) om haar te helpen en uiteindelijk sloot ook Al-Obaidy zich bij hen aan.


"Toen ik me eind 2014 bij Cinta en Simon aansloot, bestond het idee voor het slaapdrankje al, maar het moest nog wel helemaal ingevuld worden", vertelt Al-Obaidy. "We zijn consumentenonderzoeken en -interviews gaan doen om te kijken waar de behoefte lag. Vervolgens zijn we het middel gaan uitwerken, samen met een Amsterdams laboratorium dat werkt met plantenextracten."


Tijdens de ontwikkeling van het product kwamen de ondernemers op het spoor van Mulungu. "In Brazilië staat het extract van deze boom al honderden jaren bekend als slaapmiddel en is daar in elke apotheek verkrijgbaar. Gek eigenlijk dat het nog niet tot Europa was doorgedrongen", zegt Abell. Mulungu vormt de basis voor het slaapdrankje, aangevuld met Valeriaan, Tilia en Passiflora.


Na een intensieve zoektocht vonden de jonge ondernemers een producent in Oostenrijk die de werkzame ingrediënten samen met Alpenwater, kaneel, vanille, honing en granaatappelextract tot een smaakvol drankje mixt.


Al-Obaidy: "We hebben altijd drie pijlers voor ogen gehad met dit product: het moet effectief zijn, natuurlijk én toegankelijk." Door het drankje in een blikje te presenteren, net als frisdrank, en het, per drie stuks, online te verkopen, hoopt de onderneming aan die laatste pijler te voldoen.


Nu de online verkoop loopt, rolt het bedrijf langzaam ook uit naar het schap. "We zijn onlangs samen gaan werken met een groothandel voor apotheken en drogisterijen", vertelt Abell. "En begin volgend jaar volgt er een eerste pilot met een supermarkt." De ondernemers zien de toekomst met vertrouwen tegemoet. "Er is ook al veel interesse uit het buitenland. Slaapproblemen spelen overal. En wij kunnen daarbij helpen."

 

Naam bedrijf: NOX Sleep Drink
Wie: Cinta Abell, Fanar Al-Obaidy & Simon Padt
Wat: 100% natuurlijk slaapdrankje
Waar: Amsterdam
Officiële startdatum: Januari 2015
Gedane investering: €500.000
Beoogde jaaromzet: €800.000 (2018)
Meer informatie: noxsleepdrink.com