dinsdag 11 september 2012 / De Financiële Telegraaf / Rob de Jong / De Telegraaf DFT Ondernemen Starter van de Week

Print / STARTER VAN DE WEEK

Scheersalon met moderne snit

Toen ze nog een conceptstore had waarin ze samen met haar voormalige zakenpartner producten van jonge ontwerpers verkocht, sprak Petra van Roon daar vaak mannen die met hun vriendin meekwamen en zeiden: 'Mooi hoor, deze winkel. Maar wanneer begint iemand een keer iets tofs voor óns?' Dus toen ze haar winkelavontuur achter zich liet, besloot Van Roon zich op mannen te richten. Ze wilde een plek creëren speciaal voor de moderne, kritische man. Inmiddels is haar eigentijdse scheersalon Barber twee maanden open, en loopt mannelijk Amsterdam de deur plat bij de stijlvolle zaak in de Jordaan.

 

Nee, Van Roon had geen ervaring als barbier, toen ze bedacht een scheersalon te openen. "Ik heb mezelf zes weken gegeven om een begin te maken met het leren van het vak. Dat betekende heel veel oefenen. Mijn vriendje was het grootste slachtoffer", lacht ze. Ook deed de 29-jarige onderneemster inspiratie op via het internet. "Van instructiefilmpjes op YouTube kun je meer leren dan je denkt."


Van Roon houdt naar eigen zeggen van heldere concepten en dat is in Barber duidelijk terug te zien. Er wordt alleen geschoren en getrimd in de zaak, voor een kappersbeurt moeten de mannen maar ergens anders naartoe. Klanten kunnen kiezen uit zes behandelingen, uiteenlopend van een twintig minuten durende trimbeurt (The Dude) tot een uitgebreide behandeling van een uur, inclusief een masker en een gezichtsmassage (The Hemingway).


Er loopt van alles bij haar binnen, vertelt Van Roon. "Van creatieven tot stratenmakers, medeondernemers en advocaten. Het grootste deel is tussen de dertig en de vijftig denk ik, maar laatst zat er een jongen van vijftien in mijn stoel." Inmiddels is de oprichtster van Barber al niet meer de enige die mannen een scheerbeurt geeft in de zaak. "Het is zo druk dat ik al twee mensen heb moeten aannemen op payrollbasis en ik heb ook een leertraject opgezet voor toekomstig personeel."


De grote drukte heeft Van Roon verrast. "Dat is echt een luxeprobleem. Ik dacht dat ik nog meer uit te leggen had voordat mensen over de drempel zouden komen, maar de Nederlandse man is ontwikkelder en ondernemender dan ik dacht", lacht ze.