dinsdag 13 juni 2017 / De Financiële Telegraaf / Amaury Miller / DFT IoT Ondernemen Startup Telegraaf

Print / STARTER VAN DE WEEK

Peloton aan minisatellieten

Het Internet of Things (IoT) groeit snel. Steeds meer apparaten kunnen data verzenden waardoor het gebruik eenvoudiger wordt en er nieuwe mogelijkheden ontstaan. Alleen is er wel een verbinding nodig om die data te communiceren, en die is er niet overal. „Slechts 10% van de wereld is momenteel gedekt door een netwerk, zoals GSM of wifi”, vertelt Ernst Peter Hovinga, oprichter en ceo van Magnitude Space.

 

De Amsterdamse startup wil daar verandering in brengen door een peloton aan minisatellieten te lanceren. De eerste satelliet is eind dit jaar klaar om de ruimte in te gaan. Hovinga: „We hebben een technologie ontwikkeld waarmee organisaties overal ter wereld eenvoudig alles kunnen monitoren. We bieden betaalbare en wereldwijde dekking.”

 

Een dergelijke technologie ontwikkel je niet zomaar. Hovinga, die jarenlang in de telecommunicatie heeft gewerkt, en partner Coen Jansen hebben met ’wel honderd’ bedrijven, experts en instanties in de markt gesproken voordat ze, in samenwerking met ISiSpace, Hyperion Technologies en de European Space Agency, begonnen met de ontwikkeling van de eerste satelliet.

 

Maar nu de lijn duidelijk is, pakken de ondernemers snel door. Na het aantrekken van partners Maarten Engelen en Laurens Groenendijk (beiden onder meer betrokken bij kappersplatform Treatwell) en het officieel oprichten van een bv, is het plan om eind 2017 de lucht in te gaan. „We willen de standaard zetten. Ons Low Power Global Area Network (LPGAN) zal de eerste in zijn soort zijn”, aldus Hovinga. „De ontwikkeling op dit gebied gaat razendsnel. Als technologie moeten we mee kunnen bewegen. De bouwstenen van ons netwerk maken dit ook mogelijk.”

 

Zodra de eerste satelliet in de lucht is, zullen er snel meer volgen. „Hoe meer satellieten we in de ruimte hebben, hoe meer mogelijkheden we kunnen bieden. In het begin komt de satelliet minstens één keer per dag langs, waardoor je er eenmaal data uit kunt sturen. Met meer satellieten kan dit vaker.”

 

Eenmaal per dag data uitzenden is echter al genoeg voor veel van de mogelijkheden die het commerciële satelliet-netwerk biedt. „Denk bijvoorbeeld aan het lokaliseren van vee op de gigantische landerijen in Zuid-Amerika en Australië of aan data van regensensoren in afgelegen gebieden.”

 

De technologie opent deuren die tot nu toe gesloten waren omdat gebieden worden ontsloten op een nieuwe en betaalbare manier. „Waar ook ter wereld hoeven ondernemers niet meer te wachten tot er zendmasten worden geplaatst. Het verhoogt de efficiëntie van veel bedrijven en biedt kans voor nieuwe businessmodellen”, legt Hovinga uit. „Daardoor kunnen we de levens van veel mensen verbeteren. Dat geeft een geweldig gevoel.”