dinsdag 3 mei 2016 / De Financiële Telegraaf / Anko Stoffels / DFT Ondernemen Starter Telegraaf

Print / STARTER VAN DE WEEK

Online marktplaats vol artiesten

Een leuke band of dj boeken voor een feestje kost vaak veel tijd. Mensen brengen uren door op internet om de juiste artiest voor hun evenement te vinden. Dat kan anders, dacht Eline Leijten (29). Ze bedacht een online boekingsplatform, Plugify, en zegde haar baan als strategieconsultant op om haar droom werkelijkheid te maken.

 

„Wij zijn een online schakel tussen artiesten en iedereen die muziek wil boeken”, legt Leijten uit. „Je krijgt een overzicht van al onze artiesten waardoor het makkelijker wordt om een muziek-act naar jouw wens en smaak te vinden. En bij Plugify is de transactie van het boeken van een artiest volledig gedigitaliseerd. De betaling wordt bijvoorbeeld ook via ons platform geregeld waardoor er geen gehannes met envelopjes met geld meer hoeft plaats te vinden tijdens het evenement.”

 

Het platform is op 7 maart officieel gelanceerd en inmiddels zijn er al 283 artiesten te vinden, van singer-songwriters tot feestbands, dj’s en klassieke ensembles. Iedereen die zichzelf als artiest ziet kan zich inschrijven op het medium. „Wij spelen niet voor curator”, vertelt Leijten. „In principe is iedereen welkom. Wel is het een vereiste om een video van een optreden of een link naar een soundcloud-opname te plaatsen, dat dient wel enigzins als filter voor professionaliteit.”

 

Het platform werkt verder net als veel andere internetplatforms met een rating-systeem. Boekers en artiesten wordt na een optreden gevraagd de samenwerking te beoordelen en artiesten met de beste beoordelingen verschijnen bovenaan in de zoekmachine.

 

Zowel voor artiesten als voor boekers is het gebruik van Plugify gratis. Pas als het tot een daadwerkelijke boeking komt, komt er geld bij kijken. „Wij vragen onze artiesten een commissie van 12 procent”, legt de onderneemster uit. „Dat is in vergelijking met de gage van traditionele boekingsbureau’s die minstens 20 procent vragen, heel schappelijk. Als ze veel worden geboekt, gaat bij ons de commissie zelfs nog omlaag.”

 

Hoe dat kan? „Het vergt volume. We kunnen zo’n laag percentage bieden omdat we zoveel artiesten vertegenwoordigen.”, aldus Leijten. „We vragen onze artiesten wel garantie dat ze nergens voor een lagere prijs te boeken zijn, we willen niet dat ze de commisie op hun vaste prijs plakken.”

 

De onderneemster en haar partners Karens Grigorjancs en Peter Bosma geloven heilig in hun product. „Wie bij ons een artiest boekt, weet meteen waar hij aan toe is. We willen de livemuziekmarkt moderniseren.” Spijt dat ze haar baan hiervoor heeft opgezegd? „Nog geen seconde.”