woensdag 31 juli 2019 / De Financiële Telegraaf / Anko Stoffels / DFT Food Ondernemen Startup Tech Telegraaf

Print / STARTER VAN DE WEEK

Olijfolie door de brievenbus

DRIEBERGEN - Kwalitatief goede olijfolie die wordt thuisbezorgd. Dat klinkt als een goed, maar geen baanbrekend idee. Ondernemer Ridder Drost (31) voegt er echter nét wat extra's aan toe. Voor zijn concept Olivery liet hij niet alleen een navulverpakking ontwerpen die door de brievenbus past, hij ontwikkelde ook een 'slimme fles'.


De smart bottle van het merk houdt via een sensor in de fles bij wanneer de olijfolie bijna op is. Drost, die op zijn 19e olijfoliemerk Liquido d'Oro oprichtte, keek dit idee af in de Verenigde Staten waar hij een waterfles tegenkwam die gebruikers een seintje geeft als hun water bijna op is. "Ik speelde al een tijdje met het idee voor een bezorgservice van olijfolie, maar het idee was nog niet af in mijn hoofd. Tot ik die slimme fles zag. Toen viel alles op zijn plek."


Consumenten kunnen bij Olivery kiezen voor verschillende modellen. Bij het meest uitgebreide pakket stuurt het bedrijf automatisch een navulling op als de fles bijna leeg is. Klanten kunnen er ook voor kiezen om een seintje te krijgen als de olie bijna op is, zodat ze zelf kunnen beslissen op welk moment ze een navulling bestellen. Gebruikers die liever helemaal zelf bepalen wanneer ze toe zijn aan nieuwe olie, kunnen kiezen voor een traditionele fles. Alle flessen zijn gemaakt van speciaal zonlichtwerend glas waardoor de olie zes maanden goed blijft.

 

Drost wil met zijn concept een doelgroep aanspreken 'die houdt van mooie producten, maar daar niet te veel moeite voor wil doen'. "Die groep is groeiende. Kijk maar naar concepten als Bloomon en HelloFresh."

Zelf past de ondernemer ook in de doelgroep. "Ik heb bijvoorbeeld een abonnement op koffie", vertelt hij. "Mijn grootste ergernis is dat je na een vakantie een overschot aan koffie hebt en na een feestje opeens zonder zit terwijl je nog drie weken op je nieuwe levering moet wachten. Met onze slimme fles lossen we dat probleem op wat olijfolie betreft."


Voor partners ING en PostNL is Olivery een interessante business case. "ING heeft een initiatief opgericht om 'slimme' apparaten zelfstandig financiële transacties te laten verrichten. Voor PostNL is de innovatie van food door de brievenbus interessant." Al waren ze aanvankelijk huiverig voor het concept. "Nadat wij onze eerste navulverpakkingen hadden verstuurd, hingen ze verontwaardigd aan de lijn of we wel hadden nagedacht over de gevolgen als zo'n zak zou scheuren", vertelt hij lachend.

"Maar nadat ik langs ben gegaan om het concept uit te leggen en we de navulverpakkingen samen met hen zorgvuldig hebben getest waren ze toch heel enthousiast. Ze hebben natuurlijk een heel distributienetwerk liggen waar steeds minder gebruik van wordt gemaakt omdat mensen bijna geen brieven meer versturen, concepten als het onze zijn een perfect alternatief."

 

Naam bedrijf: Olivery
Wie: Ridder Drost
Wat: Olijfolie bezorgen door de brievenbus
Waar: Driebergen
Officiële startdatum: 01-08-2018
Gedane investering: €40.000
Beoogde jaaromzet: €300.000
Meer informatie: olivery.com