donderdag 26 oktober 2017 / De Financiële Telegraaf / Richard Mouw / DFT Ondernemen Startup Telegraaf

Print / SOCIALE ZAKEN

'Natuurlijke grote-mensen-siroop'

Nicole Horsmans vroeg zich al tijden af waarom limonadesiroop altijd toegevoegde suikers bevat. "We weten allemaal dat veel water drinken goed voor je is, maar ik vind water stiekem maar saai", lacht ze. "Het leek me onnodig dat limonades en siropen altijd boordevol extra suiker zitten, dus begon ik te experimenteren."

 

De onderneemster, die destijds nog als inkoper in de retail werkte, ging in haar eigen keuken aan de slag met allerlei fruit, groenten en kruiden; op zoek naar de ideale mix om siroop van te maken. "Dat kan in principe iedereen, je maakt sap van de ingrediënten en kookt dat in. Ook zonder extra suiker krijg je dan vrij snel een zoete siroop die je als basis voor limonade kunt gebruiken. Gek toch, dat wij de eersten zijn die een dergelijke natuurlijke siroop voor volwassenen op de markt brengen?"


Afgelopen maand lanceerden Horsmans en medeoprichter Daan Harterink hun 'natuurlijke grote-mensen-siroop' Soof in vier smaakcombinaties waaronder appel, citroen & munt en appel, zoete aardappel & kaneel. Het is online en bij de biologische supermarktketen Marqt verkrijgbaar.


Horsmans en Harterink hadden vanaf het begin een duidelijk beeld van hoe de producten van Soof Drinks er uit moesten zien. "Niet alleen de smaak is belangrijk voor het succes. Ook de uitstraling speelt mee. Je moet in het oog springen in het schap. En we wilden het betaalbaar houden." Die visie zorgde wel voor wat hobbels voordat de glazen flessen met limonadesiroop uiteindelijk van de productieband afrolden.


Maar nu - ruim twee jaar na Horsmans eerste experimenten in de keuken - is de limonade klaar voor de consument. De ondernemers hebben vertrouwen in hun product. "Wij geven kraanwater een volwassen kick en maken het drinken ervan weer leuk."