donderdag 13 juni 2019 / De Financiële Telegraaf / Michel van Bergen / DFT Internationaal ondernemen Ondernemen startup Telegraaf

Print / OP DE WERKVLOER

Na succes blik verbreden

AMSTERDAM - Marleen Rameckers is de laatste tijd veel onderweg. De onderneemster rijdt stad en land af om haar nieuwste kindje, het exclusieve kinderkledingmerk Riffle, onder de aandacht te brengen.


De afgelopen veertien jaar zette Rameckers samen met haar man Sjoerd met succes het knuffeldoekjesmerk Snoozebaby neer. "Nu dat een goed en stabiel bedrijf is, hebben we ruimte om onze blik te verbreden en kinderkleding is volgens ons de perfect aanvulling op wat we al doen", zegt ze.


Het idee voor Snoozebaby ontstond na de geboorte van de oudste zoon van de Rameckers, die een huilbaby bleek te zijn. "Ik merkte dat hij rustig werd van het friemelen aan zachte stofjes en kwam zo op het idee voor knuffeldoekjes met meerdere labeltjes van verschillende materialen", vertelt de onderneemster. De doekjes bleken niet alleen een succes in Nederland maar ook over de grens - het merk wordt inmiddels in dertig landen wereldwijd verkocht - en het assortiment werd aangevuld met talloze andere baby- en peuterproducten, zoals dekentjes, slaapzakjes en draagzakken.


"We hebben ooit samen met een bureau onze kernwaarden laten vastleggen en al onze producten voldoen daar nog steeds aan", legt Rameckers uit. "Allereerst hebben ze allemaal de kenmerkende labeltjes en verder hebben al onze producten aansprekende prints die echt gemaakt zijn voor het kind en niet met alle trends meewaaien. We hebben veel artikelen al jaren in het assortiment en variëren met limited editions."


Andere dynamiek


Met kledingmerk Riffle moeten de ondernemers zich wel bezighouden met seizoenen en bijbehorende trends. Dat bevalt Rameckers wel. "Het is een totaal andere dynamiek. Ik ben nu al bezig met de zomer van 2020. Dat was toch wel even wennen in het begin."


In veertien jaar heeft het ondernemerspaar geleerd zich aan te passen aan de markt. "Ik weet nog dat er argwanend werd gekeken toen wij bijvoorbeeld besloten om met Bol.com in zee te gaan", schetst Rameckers. "En nu kan niemand zich meer een wereld zonder online winkelen voorstellen." Ook de opkomst van social media heeft invloed gehad. "Voorheen was het prima om eens in de zoveel tijd met een nieuwe collectie of productlijn te komen, maar nu is er altijd vraag naar nieuwe dingen."


Sneller schakelen


Snoozebaby verplaatste daarom haar productie van China naar Turkije. "We kunnen nu veel sneller schakelen. Eerst planden we acht à negen maanden vooruit en dat is nu nog maar vier maanden."


Over nieuwe risico's maakt Rameckers zich niet zo veel zorgen. "Bij Riffle produceren we uitsluitend op verzoek; pas als winkels een bestelling hebben geplaatst worden de kleertjes gemaakt. En het is niet ons streven het grootste kinderkledingmerk te worden, we willen juist een niche-merk zijn en streven naar maximaal vijftig verkooppunten. Wat dat betreft zijn de risico's bij Snoozebaby groter, want daar hebben we veel voorraad. Als iets dan opeens niet meer loopt, hebben we een probleem. Je zou dus kunnen zeggen dat het risico meer in balans is nu we Riffle erbij hebben."