donderdag 3 mei 2018 / De Financiële Telegraaf / Rob de Jong / ondernemen; ondernemer; grensverlegger; internationaal ondernemen; telegraaf; DFT

Print / GRENSVERLEGGER

Lettertype voor leesgemak

AMSTERDAM - Een lettertype speciaal ontwikkeld voor mensen met dyslexie. Wat in 2008 begon als een afstudeerproject van grafisch ontwerper Christian Boer is inmiddels een onderneming die het leesgemak vergroot van dyslectici over de hele wereld.


"We zijn begonnen als lettertype, maar we willen een plug and play-oplossing zijn voor mensen met dyslexie", stelt Robert Walder, partner van Christian Boer bij Dyslexie Font. "We hebben verschillende producten ontwikkeld waarmee lezen en schrijven een stuk leuker en makkelijker wordt voor mensen die er moeite mee hebben."


Thuisgebruikers kunnen gratis een teksteditor downloaden waarmee ze allerlei soorten bestanden kunnen omzetten in het speciale lettertype. Voor uitgebreidere gebruiksmogelijkheden moet betaald worden. "Mensen die zelf het lettertype willen gebruiken kunnen dit vanaf €5 voor een jaar downloaden. En verder hebben we bijvoorbeeld een Chrome-extensie die websites omzet in het dyslexie font", legt Walder uit.


Hoeveel het gebruik kost hangt van verschillende factoren af: thuisgebruikers betalen minder dan bedrijven en kleine ondernemers ook minder dan grote spelers. Maar niet alleen het soort gebruik (zakelijke, educatief of privé) bepaalt de prijs van het lettertype, ook geografisch zijn er verschillen. "In Afrika is een abonnement bijvoorbeeld goedkoper dan in Noord-Europa. Het is niet ons doel om zo veel mogelijk geld te verdienen, maar om zo veel mogelijk mensen te helpen met lezen."


Bijna overal ter wereld maken mensen tegenwoordig gebruik van het lettertype. "Toen er laatst iets in ons systeem moest worden omgezet, kreeg ik de landcodes onder ogen van alle plekken waar ons lettertype gebruikt wordt. Zelfs op Christmas Island, een piepklein eiland in de Indische Oceaan, blijkt men onze producten te gebruiken", lacht Walder. "Ik moest eerlijk gezegd even opzoeken waar het precies lag."


Het grootste deel van de gebruikers van het lettertype is Engelstalig, zien ze bij Dyslexie Font. "De Engelse taal bevat veel meer woorden die op elkaar lijken dan bijvoorbeeld het Nederlands en dat zorgt bij veel dyslectici voor verwarring", legt Walder uit. "De Verenigde Staten, Australië en het Verenigd Koninkrijk zijn naast Nederland dan ook onze grootste afzetmarkten. Maar we hebben ook veel Engelstalige scholen wereldwijd als klant."


Om al deze klanten tegemoet te komen, blijven ze bij Dyslexie Font steeds bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Zo staan er onder meer nog een app, een Google Docs plug-in en een typecursus in de planning. "En op dit moment werken we hard aan een print on demand-concept, waarbij je via ons boeken kunt bestellen in het lettertype. We zijn druk bezig met het benaderen van uitgevers om hun bestsellers op ons platform te kunnen delen", vertelt Walder. "In eerste instantie lanceren we dat alleen hier, maar als het aanslaat gaan we het verder uitrollen over de grens in samenwerking met lokale drukkers. Nederland is onze testmarkt, maar uiteindelijk is de wereld ons speelveld."