donderdag 4 augustus 2016 / De Financiële Telegraaf / Richard Mouw / DFT Internationaal ondernemen Ondernemen Telegraaf

Print / GRENSVERLEGGER

Langzaam wereld veroveren

„Wij geloven in focus. Daarom richten we ons op dit moment voornamelijk op de Noord-Europese markt. We willen niet te snel groeien. Wat we doen willen we goed doen.” Aan het woord is Tony Tonnaer, oprichter van het Nederlandse jeansmerk Kings of Indigo, dat op dit moment in tien landen wordt verkocht.

 

De producten van Kings of Indigo, ook bekend onder de afkorting K.O.I., zijn duurzaam. Het merk gebruikt zoveel mogelijk alternatieve materialen, zoals biologisch katoen, hennep en oude spijkerbroeken, maar schreeuwt niet van de daken dat er verantwoord wordt geproduceerd.

 

„Mensen moeten onze jeans kopen omdat ze die mooi, tijdloos en cool vinden en de broeken lekker vinden zitten. De duurzaamheid is een bonus”, vindt Tonnaer, die voorheen directeur was bij het eerlijke jeansmerk Kuyichi. „Mensen onbewust bewuste keuzes laten maken, dat vinden wij mooi.”

 

Sinds K.O.I. in 2011 werd opgericht is het merk bezig met innovatie. Om kwaliteitsproducten te maken, kijken ze naar de beste producenten om mee samen te werken. „Onze jeans worden gestikt in Tunesië en gewassen in Italië . Ons leer komt uit Nederland en onze sokken uit Spanje”, schetst de mode-ondernemer.

 

„Bij die sokkenproducent hadden we t-shirts besteld maar die waren van hele slechte kwaliteit. Toen we verhaal gingen halen gaven ze schoorvoetend toe dat ze eigenlijk sokken maakten. Dus die hebben we toen aan onze collectie toegevoegd.”

 

„We grappen weleens dat ons merk ’made in the Mediterranean’ is. We blijven zo dicht mogelijk bij huis.” Het voordeel van een dergelijk productieproces is volgens Tonnaer dat ze ’precies weten waar iets gemaakt wordt’. „We gaan er veel naar toe. Ik geloof dat het voor een goede samenwerking heel belangrijk is dat je een producent in de ogen kunt kijken.”

 

Hoewel het productieproces in verschillende Europese landen plaatsvindt is Amsterdam de basis van merk. „Het is een goede uitvalbasis. We zijn ook bezig met de opening van onze eerste eigen winkel en die komt natuurlijk hier. In Amsterdam ligt ons hart.” Nederland is dan ook de grootste markt, al timmert het bedrijf ook in Zweden, Denemarken, Duitsland en Frankrijk aan de weg.

 

Tonnaer vindt het belangrijk om als ondernemer dichtbij jezelf te blijven. De eerdergenoemde focus is zijn leidraad. „Zo houd je je merk strak. Het moet duidelijk zijn wat je als merk doet”, vindt hij. „We richten ons nu op een niet al te grote collectie en op een paar landen. Wij bouwen Kings of Indigo bewust langzaam op en gaan van daaruit verder.”