donderdag 21 april 2016 / De Financiële Telegraaf / Anko Stoffels / DFT Internationaal ondernemen Ondernemen Telegraaf

Print / GRENSVERLEGGER

Kartonnen kattenbak verovert wereld

Toen Thomas Vles een 'wegwerpkattenbak' bedacht, had hij niet verwacht dat er een paar jaar later katten wereldwijd hun behoefte zouden doen op zijn ontwerp van karton.

 

Vles (28) kwam op het idee voor de Poopy Cat toen hij tijdens het verschonen van de kattenbak een van zijn poezen kwijt was en deze terugvond in de zak met kattengrit waar het beestje net zijn behoeften had gedaan. „Ik realiseerde me toen dat poezen het grit associëren met hun behoeften doen en niet de bak zelf”, vertelt hij. Het idee voor een biologisch afbreekbare wegwerpbak was geboren.

 

Een goed idee wordt echter niet uit zichzelf een goed product en daarom vroeg Vles zijn oud-collega Rick Passchenier, afgestudeerd als industrieel ontwerper, om hem te helpen. Na het ontwikkelen en testen van verschillende prototypes was de Poopy Cat biologisch afbreekbare kattenbak geboren. Deze bak kan na een week gemakkelijk worden opgevouwen (inclusief grit en uitwerpselen) en weggegooid bij het GFT-afval.

 

Om de kattenbak te introduceren maakten de ondernemers een online video waarin vijf katten (de Poopy Cat Dolls) met een liedje het product aanprijzen. Dit filmpje trok meer aandacht dan ze verwacht hadden, ook internationaal. En zo kwamen de eerste buitenlandse klanten op hun pad.

 

„We zagen opeens allemaal online verkeer uit Frankrijk op onze site”, vertelt Vles. „Bleek dat er een paginagroot artikel over ons product in een Franse krant had gestaan zonder dat wij dat wisten.” De jonge ondernemers reageren meteen. „Systeemtechnisch bleek het niet zo moeilijk om de webshop ook open te gooien voor onze buurlanden. En dat hebben we dus meteen gedaan. Frankrijk is nog steeds onze grootste afzetmarkt, na Nederland.”

 

Online is Poopy Cat naast Nederland en Frankrijk momenteel te koop in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Luxemburg, Polen, Zwitserland en Australië. In Portugal, Japan en China zijn de kattenbakken in geselecteerde winkels te koop. De gedroomde volgende stap is Amerika.

 

Waarom een op het oog zo simpel idee, internationaal zo goed aanslaat? Vles: „De huisdierenindustrie is een enorm groeiende markt maar totaal niet innovatief.”

 

De jongens achter Poopy Cat staan dus ook niet stil. Onder de bedrijfsnaam Poopy Pets introduceerden zij het afgelopen jaar Blocks, een kartonnen systeem waarmee speelhuizen voor katten gebouwd kunnen worden, en komen ze nu met Landmarks, kartonnen speelhuizen in de vorm van beroemde gebouwen zoals de Taj Mahal. „Er is in deze markt genoeg ruimte voor een cool jong merk dat dingen anders doet."