dinsdag 21 maart 2017 / De Financiële Telegraaf / Anko Stoffels / DFT Ondernemen Starter van de Week Startup Telegraaf

Print / STARTER VAN DE WEEK

Jokjor wil glimlach ontlokken

Ontwerper Olav van Lede haalt overal inspiratie vandaan. „Je kunt mij niet gelukkiger maken dan me door een stad als Londen of New York te laten struinen. Ik bots dan wel overal tegenop omdat ik alleen maar om me heen aan het kijken ben en niet let op waar ik loop”, lacht hij. „Ik ben gefascineerd door vormen en zie bijna overal wel een nieuw product in.”

 

Na jaren voor het design- en interieurvakblad Frame Magazine designbeurzen wereldwijd te hebben bezocht, besloot Van Lede de stoute schoenen aan te trekken en zelf te gaan ontwerpen. „Ik ben altijd wel creatief geweest, ik schilderde bijvoorbeeld veel in mijn vrije tijd en verkocht die doeken ook weleens, maar ik had me nog nooit zelf aan productdesign gewaagd.”

 

Zijn idee voor een kruk die ook dient als flessenkoeler, vormde echter het begin van een nieuwe carrière. Van Lede werkte het idee uit en introduceerde de Champ in 2015 onder de vlag van zijn eigen designmerk Jokjor. „De kruk is stapelbaar, waterproof en verkrijgbaar in verschillende kleuren en materialen waardoor hij niet alleen op verschillende manieren, maar ook voor meerdere gelegenheden bruikbaar is.”

 

Het multifunctionele ontwerp slaat aan: de kruk wordt inmiddels in twaalf landen verkocht. Dat succes smaakte naar meer en de afgelopen twee jaar heeft Van Lede de collectie van Jokjor uitgebreid met verschillende andere producten, waaronder vuurkorven, flexibele plantenpotten die daardoor met de plant mee kunnen groeien en vloerkleden die zowel binnen als buiten te gebruiken zijn.

Zijn laatste ontwerp: een hanglamp met een gigantische peer aan een touw dat tot wel vijf meter lang kan zijn.


Bij alle producten draait het om wat de ontwerper ‘a smile in the mind’ noemt. “Mijn producten moeten door hun vorm en de gebruiksmogelijkheden een glimlach bij gebruikers oproepen”, legt hij uit. Maar Van Lede verliest ook nooit de verkoopbaarheid van zijn werk uit het oog. “Een ontwerp begint bij mij in eerste instantie met een vorm, daarna kijk ik naar de toepassing en vervolgens naar de commerciële mogelijkheden. Door multifunctionele producten te ontwerpen die een breed publiek aanspreken kunnen we ons design toegankelijk en betaalbaar houden.”