dinsdag 6 maart 2018 / De Financi�«le Telegraaf / Marcel van Hoorn

Print / FAMILIEZAKEN

Investeren op de lange termijn

GULPEN - Bij bierbrouwerij Gulpener wordt iedere beslissing genomen met het oog op de volgende generatie. Als familiebedrijf zijn ze heel bewust bezig met de langere termijn.


Directeur Jan-Paul Rutten (43) die samen met zijn zus Maartje als achtste generatie in het bedrijf werkt, benadrukt dat het niet het doel is om volgend jaar zoveel mogelijk winst te behalen, maar om over 30 of 40 jaar nog een gezond groeiend bedrijf te zijn.


Met het oog op de volgende generatie, bedoelt hij overdrachtelijk. "Onze kinderen mogen officieel nog geen bier drinken, dus met een letterlijke overdracht zijn we nog lang niet bezig", lacht hij.


Rutten en zijn zus kwamen pas na omzwervingen in 2012 terecht bij het familiebedrijf - dat in 1825 werd opgericht. Jan-Paul koos aan het einde van zijn opleiding tot chirurg toch voor een carrière bij de brouwerij en haalde zijn zus over om de communicatie- en marketingafdeling te komen runnen.


Gulpener profileert zich als een onafhankelijke, duurzame brouwer van speciaal bieren. "Qua uitstraling hebben we de laatste jaren stappen gemaakt", erkent Rutten. "Het verhaal zelf is oud. Onze vader koos eind jaren negentig al voor een duurzame koers, door voortaan al onze grondstoffen van lokale partners te betrekken. We zijn nog steeds de enige brouwerij in Nederland met uitsluitend lokale ingrediënten."


Van hun vader hebben broer en zus geleerd om allereerst hun hart te volgen. "Het begint met idealen. Toen onze vader besloot volledig lokaal te willen produceren, noemde men dat absurd. Wij hebben nu onder meer de doelstelling om in 2030 fossielvrij te zijn. We zijn op weg daarnaartoe inmiddels begonnen met de bouw van het meest duurzame brouwhuis van Europa."