donderdag 12 mei 2016 / De Financiële Telegraaf / APA Arnhemse Persagentschap / DFT Internationaal ondernemen Ondernemen Telegraaf

Print / GRENSVERLEGGER

Gezond, voedzaam én lekker

„Ons doel is dat meer mensen minder koekjes gaan eten.” Dat klinkt opmerkelijk uit de monden van Herman Insinger en Teyler Padberg, de ondernemers achter het biologische koekjesmerk Farm Brothers. De drie smaken – Pure Chocolade & Zeezout, Gember & Citroen en Hazelnoot & Kaneel - van het Amsterdamse merk liggen niet alleen in de Nederlandse, maar ook in de Belgische en binnenkort in de Britse schappen.

 

„Wij willen met onze biologische producten eigenlijk de hele keten laten zien dat het anders kan”, vertelt Padberg gepassioneerd. „Als je naar het koekjesschap kijkt, ligt daar heel veel van hetzelfde. Qua innovatie gebeurt er vrij weinig in dit segment. Wij wilden heel graag kijken welke ongezonde ingrediënten we allemaal uit koekjes konden halen en vervolgens tóch een smaakvol product creëren.”

 

De mannen gingen zelf aan de slag. „We zijn samen met een bevriende patissier de keuken in gedoken”, vertelt Padberg die zelf als kok heeft gewerkt. „We hebben misschien wel honderdvijftig verschillende recepten uitgeprobeerd, maar uiteindelijk hadden we het juiste te pakken.”

 

Met dat beslag - bestaande uit spelt, haver en rogge, zonder ei en gezoet met oerzoet (ongeraffineerd rietsuikersap) en bruine rijstsiroop - gingen de ondernemers op zoek naar een bakkerij die van het keukenrecept een bakkersdeeg kon maken en de productie op zich wilde nemen. „Dat klinkt makkelijker dan het is”, legt Insinger uit. „Omdat we geen palmolie en conventionele witte tarwebloem gebruiken is ons beslag veel minder soepel dan standaard koekjesdeeg, waardoor er veel handwerk bij het bakken komt kijken.” Koekjesbakkerij Veldt uit Veenendaal durfde het aan om met de ondernemers in zee te gaan.

 

Inmiddels liggen de koekjes van Farm Brothers bij talloze horecagelegenheden en bij ruim tweehonderd natuurvoedingswinkels in Nederland en België die zijn aangesloten bij groothandel Natudis. Ze zijn ook verkrijgbaar bij de winkels van Marqt, een aantal filialen van Deen, bij de Bijenkorf, binnenkort bij alle supermarkten van het Belgische Bioplanet en ook in het Verenigd Koninkrijk zijn de eerste klanten gevonden.

 

De jeugdvrienden zijn trots op hun product. „Het is super dat de consument ons weet te vinden. Mensen vinden onze koekjes lekker. Dat vinden we het allerbelangrijkste. We willen niet schreeuwen dat we biologisch zijn of beter dan de rest; de smaak moet vooral bevallen.” En daarmee komen ze terug op het minder koekjes eten. „Door de verantwoorde ingrediënten zijn onze koekjes voedzamer dan het gemiddelde koekje uit het schap. Ondanks dat ze waanzinnig lekker zijn, dagen wij je uit om een heel pak in één keer leeg te eten”, lachen de ondernemers. „Minder koekjes, maar meer voldoening. Dat is toch mooi?”