vrijdag 6 april 2012 / De Financiële Telegraaf / Dennis Bouman / De Telegraaf DFT Ondernemen

Print / DFT Ondernemen

Geld ophalen voor een ander

Terwijl presentator Beau van Erven Dorens iedereen welkom heet nemen de veelal hippe dertigers en veertigers nog een slokje van hun wijn en steken hun hand op naar een bekende in de zaal. Welkom op Emma's Amazing Fun(d) Raising Night, georganiseerd door een groep bevriende Amsterdamse ondernemers. Hun doel: binnen een paar jaar twee miljoen euro ophalen voor de renovatie van het Emma Kinderziekenhuis.

 

Benefietavonden zijn reeds jaren de ultieme mogelijkheid voor zakelijk Nederland om zich van zijn beste kant te laten zien. Het concept is eenvoudig: door de aankoop van een 'tafel' worden de gasten uit het bedrijfsleven en zelfstandig ondernemers een avond lang geëntertaind met als tegenprestatie een forse donatie voor het goede doel ter ere waarvan het feest wordt gehouden. Zo wordt positieve imagemarketing gecombineerd met vertier. Iedereen blij, inclusief de stichting, organisatie of het onderzoeksinstituut waarvoor geld wordt ingezameld.

 

Terwijl presentator Beau van Erven Dorens iedereen welkom heet nemen de veelal hippe dertigers en veertigers nog een slokje van hun wijn en steken hun hand op naar een bekende in de zaal. Welkom op Emma's Amazing Fun(d) Raising Night, georganiseerd door een groep bevriende Amsterdamse ondernemers waaronder horecaman Casper Reinders, Duncan Stutterheim, eigenaar van danceorganisatie ID&T, en Bas Frenkel Frank en Olaf van den Berg van creatief bureau Hadimassa. Hun doel: binnen een paar jaar twee miljoen euro ophalen voor de renovatie van het Emma Kinderziekenhuis.


"We willen een nieuw soort fundraisingevenement neerzetten. We mikken op mensen zoals wijzelf: ondernemende dertigers en veertigers die maatschappelijk betrokken zijn of willen zijn. En het kan natuurlijk ook geen kwaad als ze wat geld hebben", lacht Stutterheim, bestuurslid van Stichting Embrace Emma. Geen parelkettingen en 'oud geld' dus op deze tweede editie van het evenement. Niet alleen het jonge publiek, maar ook de items tijdens de veiling zijn 'anders' dan op een traditioneel benefietgala. Het topstuk blijkt de luxesnackcar van Herman den Blijker voor tijdens een borrel of feest waarvoor de hoogste bieder maar liefst €34.000 overheeft. Twee tickets voor de klassieker Nederland-Duitsland op het EK voetbal leveren €26.000 euro op en een make-over van visagist Leco Zadelhoff is voor een bieder €12.000 waard.
Feelgoodmarketing In totaal werd er voor het Emma Kinderziekenhuis €411.000 opgehaald. Voor het groepje ondernemers van Stichting Embrace Emma het bewijs dat er ondanks de huidige crisis nog ruimte is voor liefdadigheid. "Echte invloed van de financiële malaise merken we niet. Er zitten alleen niet meer zo veel vastgoedjongens in de zaal", grapt Stutterheim. Ook andere ondernemers die betrokken zijn bij liefdadigheidsprojecten merken dat. Documentairemaakster en journaliste Tineke de Groot, die met haar netwerk Vrouwen Bouwen geld inzamelt voor SOS Kinderdorpen: "Je zou verwachten dat charity in deze tijden als eerste wordt afgestoten, maar dat is niet zo. Geld inzamelen gaat misschien iets langzamer, maar er zijn nog steeds veel mensen overtuigd dat het belangrijk is."

 

Volgens Maya Meijer, directeur van de Westergasfabriek en actief voor onder meer het VUmc Cancer Center Amsterdam en Stichting Vluchteling, begint het juist steeds belangrijker te worden om je in te zetten voor een ander, vooral als ondernemer. "Je moet tegenwoordig wel meedoen, lijkt het. Bedrijven willen erbij horen en consumenten vragen er ook om. Wat de jongens van Stichting Embrace Emma doen is een heel andere manier van fundraising, niet meer bestemd voor zestigplussers. Ik vind het een goede ontwikkeling", zegt ze. "Dat er tegenwoordig natuurlijk veel minder geld vanuit de overheid komt, speelt denk ik ook wel mee. Je moet de boer wel op, want anders gebeurt er niets."


Ondernemerskills

 

Ondernemerschap komt daarom ook goed van pas bij fundraising, gelooft Meijer. "Ondernemerskills zijn wel heel handig. Je moet weten hoe de partij waar je iets van wilt, denkt." Duncan Stutterheim is het daarmee eens. "Onze ondernemerskwaliteiten komen zeker van pas bij dit project. We zijn gewend om te stampen. Het is fijn dat we allemaal doeners zijn. Een liefdadigheidproject opzetten is in het begin ook best wel eng. Maar bij ondernemen hoort natuurlijk ook een stukje risico. En dat we daaraan gewend zijn, kwam dus ook hier goed van pas."


Ook het grote netwerk dat ondernemers over het algemeen hebben, helpt een benefietavond tot een succes te maken. "Ik vind netwerken een vreselijk woord, maar toch is het belangrijk. Men moet weten dat ze je kunnen vertrouwen. Een goede naam helpt wel", aldus Meijer. Volgens Tineke de Groot zijn persoonlijke relaties onmisbaar binnen de liefdadigheidswereld. "Het is heel belangrijk om te onthouden dat mensen het in eerste instantie vaak voor elkaar doen. Het is een kwestie van gunnen. Als ik €15.000 heb voor een project, schenken mijn contacten dat voornamelijk omdat ik degene ben die het vraag. Kortom, het persoonlijke aspect is ongelooflijk belangrijk. Het moet niet te formeel worden."