donderdag 17 november 2016 / De Financiële Telegraaf / / DFT Internationaal ondernemen Ondernemen Telegraaf

Print / GRENSVERLEGGER

Festival op elk continent

De mannen van Apenkooi Events organiseren festivals. Hun producties – onder meer DGTL, Straf_Werk, Pleinvrees en Amsterdam Open Air - klinken nu vooral Nederlandse festivalgangers bekend in de oren, maar daar gaat verandering in komen als het aan Tom Veldhuis, Jasper Goossen en Reinier Suyderhoud ligt.

 

DGTL Festival, het meerdaagse elektronische muziekfestival dat sinds 2013 ook houseliefhebbers uit het buitenland naar Amsterdam trekt, is het paradepaardje waar de festivalondernemers de wereld mee willen veroveren. DGTL Barcelona, dat afgelopen zomer tijdens de tweede editie 30.000 bezoekers trok, was de eerste stap in deze wereldwijde uitbreiding.


„We zien DGTL als ons internationale festivalmerk”, vertelt Veldhuis. „Het progressieve concept, waarbij we niet alleen mikken op muzikale en technologische innovaties maar ook op duurzaamheid, spreekt ook in het buitenland aan. Er komen veel aanvragen van over de grens”, vertelt de ondernemer. „Veel bedrijven denken dat ze een festival kunnen organiseren, maar wij gaan echt niet zomaar met iedereen in zee.”

 

Barcelona lonkte al jaren, vertelt Goossen die aan de wieg van Apenkooi Events stond. Al tijdens zijn studententijd organiseerde hij feesten. „De stad heeft een grote clubscene, maar festivals met meerdere podia kenden ze eigenlijk nog niet.” Pas toen ze benaderd werden door ’de juiste partner’ en een ’toffe locatie’ hadden gevonden, werd de droom om een festival in de Spaanse havenstad te organiseren realiteit.

 

„We willen iedere stad waar we in de toekomst wellicht een festival organiseren op die manier benaderen”, gaat Goossen verder. „Alles moet kloppen.” Veldhuis benadrukt nog een keer het belang van een goede lokale partner. „Deze moet ook financieel daadkrachtig zijn, want in iedere nieuwe stad is er het risico dat je het eerste jaar verlies lijdt. Landen moeten veroverd worden. Na de eerste editie weten we pas echt of het daar zal aanslaan.”

 

Barcelona is dus al veroverd. En plannen om de rest van de wereld te bestormen worden steeds concreter. „Onze volgende stap wordt Zuid-Amerika”, onthult Veldhuis, die nog niet wil delen op welk land hij doelt. „En een festival in Noord-Amerika staat al gepland voor 2018.”


Uiteindelijk is de ambitie om in elk continent minstens één DGTL Festival neer te zetten. „Het basisconcept zal overal hetzelfde zijn, maar we willen het festival vooral niet overal een op een kopiëren”, leggen de ondernemers uit. „We dromen van een kruisbestuiving tussen alle edities, waarbij delen van de programmering - zoals dj’s en kunstprojecties - uitwisselbaar zijn en landen van elkaar kunnen leren.”