dinsdag 21 februari 2017 / De Financiële Telegraaf / Aldo Allessie / DFT Familiebedrijf Ondernemen Telegraaf

Print / FAMILIEZAKEN

Familie in bed- en badmode

Jolien van Dijk (45) is samen met haar zusje Jacobine (38) de vierde generatie aan het roer bij luxe bed- en badmodemerk Vandyck. Het pakhuis met huishoudtextiel dat hun overgrootvader Cornelis van Dijk in 1923 in Hilversum begon, is uitgegroeid tot een internationaal merk dat in meer dan 40 landen verkocht wordt.

 

Jolien wist al van jongsaf aan dat ze graag in het familiebedrijf wilde werken, net als Jacobine, haar jongste zusje. Beide zussen hebben dan ook nooit ergens anders gewerkt, ze zijn alletwee meteen na hun studie fulltime aan de slag gegaan bij het bedrijf. „Het is iets wat wij allebei graag wilden, maar het werd niet automatisch van ons verwacht”, vertelt Jolien. „Onze middelste zus had andere interesses en is haar eigen pad gegaan en dat vonden onze ouders ook helemaal prima.”

 

Hun ouders zijn zelf nog steeds erg bij het bedrijf betrokken. „Mijn vader is inmiddels 71, maar die denkt nog lang niet aan stoppen”, lacht Jolien. „Hij maakt nog steeds deel uit van het management. Het bedrijf is zijn leven en zijn hobby. Hij is nog heel actief. ”

 

Jolien roemt haar vader om zijn bijdrage aan de groei van de familieonderneming. „Hij is bijvoorbeeld begonnen met ons eigen merk, daarvoor waren we vooral importeur van andere merken. Tegenwoordig hebben we alleen nog maar onze eigen producten.” Vader Gert is ook verantwoordelijk voor de introductie van de eigen boxspringbedden van Vandyck, nu 1,5 jaar geleden.

 

Het bedrijf blijft zich dus ook na 94 jaar nog ontwikkelen. „We zijn geen familiebedrijf dat slechts bestaat uit nostalgie. Er is nog volop mogelijkheid voor ontwikkeling.”