dinsdag 28 mei 2019 / De Financiële Telegraaf / Amaury Miller / DFT familiebedrijf Ondernemen online startup Telegraaf

Print / STARTER VAN DE WEEK

Eersteklas tweedehands

AMSTERDAM - Mooie items voor in huis aanschaffen zonder uren op Marktplaats of bij antiquairs rond te struinen; dát hadden Evelien Remmelts en Thomas Bunnik voor ogen toen ze Whoppah bedachten. De online marktplaats voor exclusieve tweedehands woonspullen is nu live.

 

Bunnik en Remmelts, die zowel zakelijk als privé partners zijn, kwamen op het idee toen ze gingen samenwonen. "We wilden allebei wat van onze eigen spullen verkopen en samen nieuwe dingen aanschaffen, maar als je op zoek bent naar bijzondere dingen met een verhaal dan gaat daar veel tijd en moeite inzitten", licht Remmelts toe. "Marktplaats is zo ontzettend groot dat geweldige spullen in het aanbod verdrinken; je moet echt weten waar je naar zoekt. En voor het bezoeken van bijvoorbeeld antiquairs, veilingen en marktjes heeft niet iedereen tijd."


Op Whoppah - vooralsnog alleen een app maar in de toekomst ook een website - bieden zowel particuliere als zakelijke verkopers hun spullen aan. Het aanbod varieert van vintage designmeubelen en antiek tot kinderspeelgoed en kunst. Al het aanbod wordt gecureerd. "Zo willen we kwaliteit en exclusiviteit waarborgen", vertelt Bunnik, die eerder online vermogensbeheerder Pritle oprichtte. "Maar het betekent niet dat we alleen peperdure spullen verkopen; je kunt al dingen aanschaffen vanaf €25. We willen ons onderscheiden door toegankelijkheid en kwaliteit."


Naast het aanbod onderscheidt het platform zich verder door het gebruiksgemak, geloven de oprichters. "Kopers kunnen bij ons bijvoorbeeld zoeken met een foto van een object dat ze mooi vinden en omdat niet iedereen houdt van onderhandelen hebben we ook een 'buy now'-knop toegevoegd", schetst Remmelts. "Er zit veel intelligentie in het systeem", gaat Bunnik verder. "Als je ons platform vaker bezoekt, wordt het getoonde aanbod aangepast op basis van jouw eerdere zoekgedrag."

 

De betaling van gekochte spullen loopt via Whoppah waardoor oplichting praktisch onmogelijk is en ook de bezorging van verkochte items kan via het bedrijf verlopen. Bunnik: "We werken samen met een bedrijf dat is gespecialiseerd in zogenaamd white glove- transport en desgewenst gekochte kunst zelfs bij je aan de muur hangt."

 

Nu het platform live is willen de ondernemers de komende periode de tijd nemen om het concept 'perfect aan te laten sluiten bij de markt'. "En we willen uit gaan breiden naar het buitenland", vertelt Bunnik. Er zijn al plannen voor platforms in het Verenigd Koninkrijk en in Hongkong. "We kunnen dit concept vrij efficiënt uitrollen. Je hebt lokaal één of twee mensen nodig om samenwerkingen met plaatselijke kunstenaars en bedrijven op te zetten en te behouden, maar de technische kant kunnen we vanuit hier doen."

 

Naam bedrijf: Whoppah B.V.
Wie: Thomas Bunnik & Evelien Remmelts
Wat: Marktplaats voor eersteklas tweedehands spullen
Waar: Amsterdam
Officiële startdatum: 1-12-2018
Gedane investering: €750.000
Beoogde jaaromzet: €1,5 miljoen
Meer informatie: whoppah.com