dinsdag 3 juli 2018 / De Financiële Telegraaf / APA Sjef Prins / Ondernemen; DFT; Telegraaf; startup; duurzaam ondernemen

Print / STARTER VAN DE WEEK

Een nieuwe kijk op blik

DOETINCHEM - Eten uit blik is duurzaam, gezond en makkelijk. Toch zit een negatief imago ingeblikt voedsel in de weg. Maartje Schoolderman (31) wil daar verandering in brengen met vanBLIK; basismaaltijden in blik.


"Het is lang houdbaar en daarom heb je met onze producten altijd iets in huis op het moment dat je wél zin hebt in een goede maaltijd, maar geen zin of tijd hebt om te koken."


Aan de gerechten van vanBLIK - die bij Albert Heijn in de schappen liggen - hoef je alleen nog een koolhydraat zoals rijst of pasta toe te voegen. De drie smaken op dit moment zijn Kip Kokos, Curry Madras en Chili con Carne, maar vanaf het najaar zitten er nog uitsluitend plantaardige maaltijden in de blikken. "Naast de Curry Madras wordt het dan Chili sin Carne en Ratatouille", vertelt Schoolderman. "We maken de overstap naar vegetarische, zelfs veganistische, producten omdat vlees minder lang houdbaar is en het niet duurzaam is."


De onderneemster, die nu bijna drie jaar bezig is met haar producten in de markt te zetten, is niet bang om met de nieuwe koers alleen nog een niche doelgroep aan te spreken. "Steeds meer mensen eten minder vaak vlees. Ik zelf ook. Het is niet onze intentie om mensen te vertellen dat ze geen vlees mogen eten, maar bij ons duurzame product sluit minder vlees goed aan."


De duurzaamheid van het product uit zich volgens Schoolderman in verschillende facetten: "Blik kan makkelijk hergebruikt worden en je kunt het ongekoeld, dus energiezuinig, bewaren. Ook willen we met onze producten voedselverspilling tegengaan, want bij het bereiden van verse maaltijden wordt vaak veel weggegooid. We plukken allemaal wel eens een halve stronk broccoli achter uit onze koelkast, toch?"


Het idee voor vanBLIK ontstond door de vele zeilreizen die Schoolderman met haar ouders maakte. "Op een boot kook je met wat er voorhanden is, dan zijn makkelijk te bereiden maaltijden in blik een welkome afwisseling."


De recepten bedacht de onderneemster zelf. Voor de productie heeft ze echter vanaf het begin partners gezocht. "Ik geloof heel erg in de industrie", lacht ze. "Ambacht is charmant, maar ook bewerkelijk. Ik run het bedrijf in mijn eentje dus ik heb helemaal geen tijd om zelf in een productiekeuken te gaan staan. Daarnaast hebben mijn partners jarenlange ervaring, waar ik veel van leer."


Ook probeert ze te leren van haar klanten. "Ik sta regelmatig met vragenlijsten in de Albert Heijn, organiseer proeverijen en heb ook een testpanel. Mijn manier van ondernemen is de boer op gaan, feedback verwerken en weer door. Ik blijf doorontwikkelen; de stap naar plantaardig past daar ook bij. Uiteindelijk hoop ik zoveel mogelijk mensen te kunnen overtuigen van de toegevoegde waarde van eten uit blik."

 

Naam bedrijf: vanBLIK
Wie: Maartje Schoolderman
Wat: Ingeblikte maaltijden
Waar: Doetinchem
Officiële startdatum: 11 september 2015
Gedane investering: €150.000
Beoogde jaaromzet: €600.000
Meer informatie: vanblik.nl, info@vanblik.nl