donderdag 23 juni 2016 / De Financiële Telegraaf / Don Wijns/Frisse Wind / DFT Internationaal ondernemen Ondernemen Telegraaf

Print / GRENSVERLEGGER

Duurzaam met drinkfles

In september vertrekt Merijn Everaarts naar New York om de Amerikaanse tak van zijn bedrijf Dopper op weg te helpen. ,,Ik ga er zelf naartoe omdat ik die markt wil begrijpen. Ik ga echt weer pionieren, daar heb ik ontzettend veel zin in.”

 

In Nederland is Everaarts het stadium van het pionieren inmiddels wel voorbij. Dopper, dat onder meer door de verkoop van herbruikbare waterflessen met een ingebouwd bekertje de aandacht wil vestigen op milieuproblemen, heeft bijna geen introductie meer nodig.

 

Everaarts richtte het merk in 2010 op, nadat hij een documentaire had gezien over de zogenaamde ‘plastic soep’ in de oceanen, die wordt veroorzaakt door het gebruik van wegwerppetflessen. Vijf procent van de netto omzet van het bedrijf wordt ingezet voor de schoondrinkwaterprojecten van stichting Simavi in Nepal en voor het organiseren van educatieve projecten en acties in de westerse wereld. Zo werkte Dopper bijvoorbeeld mee aan de creatie van de Plastic Madonna door kunstenaar Peter Smith, een beeld gemaakt van petflessen dat momenteel te zien is op het strand van Rio de Janeiro. Deze flessen werden verzameld door ‘beach clean-ups’ te organiseren op de Braziliaanse stranden.


Het merk wil zo veel mogelijk impact maken met dergelijke acties. Om wereldwijd mensen te bereiken, heeft Dopper in verschillende landen ‘ambassadeurs’ aangesteld die het merk en daarmee ook het ‘plasticprobleem’ bekend proberen te maken bij het grote publiek. Daarnaast werkt het bedrijf met plaatselijke distributeurs voor de opslag en verkoop van de flessen.

 

,,Vooralsnog zijn we vooral wereldberoemd in Nederland”, lacht Everaarts. ,,Ik denk dat we ongeveer 85 procent van onze omzet uit eigen land halen en 15 procent uit de rest van de wereld. Maar dat aandeel groeit.” Dopper mikt vooral op landen waar drinkwater uit de kraan komt en waar het afvalprobleem het grootste is. ,,Onze focus ligt op dit moment op België, Duitsland en de Verenigde Staten.”


En in de Verenigde Staten gaat het bedrijf nu dus van het distributeurmodel over op een eigen vestiging in New York.
,,In Amerika heb je naast een distributeur ook nog te maken met agenten die ertussen gaan zitten. Je houdt dan bijna geen marge meer over, dus daarom hebben we besloten om het daar zelf te gaan doen.”

 

De ondernemer kijkt uit naar zijn avontuur in Amerika. ,,Hier denk ik vooral na over de strategie van ons merk en ik ben wereldwijd de ambassadeur van Dopper, maar daar ga ik weer echt de vloer op.”