woensdag 9 november 2016 / De Financiële Telegraaf / Rob de Jong / DFT Ondernemen Startup Telegraaf

Print / STARTER VAN DE WEEK

Duurzaam en persoonlijk

De juwelenwereld opschudden. Dat wil Bernd Damme met zijn House of Eléonore. „Wij maken juwelen persoonlijker, transparanter en duurzamer”, aldus de Amsterdamse ondernemer (26).

 

Damme begon in de herfst van 2014 met het opzetten van de juwelenlijn, na al een tijd te hebben rondgelopen met het idee dat hij een oud Nederlands ambachtelijk product op een nieuwe manier leven in wilde blazen. „De juwelenwereld is over het algemeen een conservatieve wereld waar nog veel mogelijk is op het gebied van bijvoorbeeld innovatie en duurzaamheid.”


Een jaar nadat hij begon met zijn voorbereidingen werd House of Eléonore gelanceerd. Duurzaamheid is een speerpunt. „De diamantmijnen in de wereld raken langzaamaan leeg en de handel is nog steeds omgeven door gebrek aan transparantie. Wij kiezen er daarom voor om te werken met ’laboratory created’ diamanten”, legt Damme uit.

 

Deze diamanten worden gemaakt door grafiet onder extreem hoge druk langere tijd te verhitten tot 1500 graden Celsius. „Deze manier van produceren is niet alleen interessant voor ons omdat we weten waar onze producten vandaan komen en omdat de CO2-afdruk minder groot is”, aldus Damme. „De diamanten zijn ook minder prijzig dan natuurlijke stenen, terwijl zelfs een diamantair ze met een loep niet van elkaar kan onderscheiden.”


Het goud dat House of Eléonore gebruikt wordt ’fair trade’ ingekocht met Max Havelaar bij een goudmijn in Peru. De opbrengst wordt onder meer geïnvesteerd in plaatselijke scholingstrajecten.

 

Naast duurzaamheid en transparantie is persoonlijkheid een belangrijk onderdeel van het concept. „Vooral onze bespoke-service is onderscheidend”, aldus de ondernemer. „Klanten kunnen in samenwerking met ons designteam zelf een juweel ontwerpen.” Die service loopt harder dan de oprichter had verwacht. „We zien dat mensen hun geld graag uitgeven aan iets unieks. Authenticiteit is tegenwoordig erg belangrijk.”


Door zowel online als offline aanwezig te zijn hoopt Damme juwelen toegankelijk te maken voor een groter publiek. „We organiseren bijvoorbeeld ook evenementen, zoals een mannenavond, polo-evenement en een ontwerp-workshop. Het is een goede manier om onze doelgroep te bereiken. We kunnen zo ons verhaal beter vertellen dan alleen online of in een winkel.”

 

En een verhaal vertellen is belangrijk bij dit product, aldus de ondernemer. „Juwelen gaan uiteindelijk om emotie. Het is een van de weinige producten die meer dan een generatie meegaan.”