donderdag 2 mei 2019 / De Financiële Telegraaf / Amaury Miller / DFT duurzaamheid Ondernemen Telegraaf

Print / HART VOOR DE ZAAK

Droog slapen onder karton

AMSTERDAM - Een waterdichte tent van karton die voor je klaarstaat op de festivalcamping en wordt afgebroken als je het festival hebt verlaten. Met dat concept willen de ondernemers van KarTent niet alleen festivalgangers maar ook het milieu ontlasten. "Een op de vier festivalbezoekers laat zijn tent achter op het terrein", licht oprichter Jan Portheine (27) de motivatie achter het product toe.

 

De tenten die Portheine en medeoprichter Wout Kommer (27) ontwierpen zijn niet alleen volledig recyclebaar, de CO2-uitstoot tijdens de productie is ook veel minder dan bij een gewone tent. "En daarnaast besparen festivals ook schoonmaakkosten door ons product omdat we ze zelf weer komen ophalen", licht Portheine één van de andere voordelen toe.


De ondernemers richten zich op evenementen die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben. Vooral bij wat kleinschaligere festivals slaat het concept goed aan, en niet alleen in Nederland. Ook in veel Europese landen, de Verenigde Staten en Australië worden de tenten inmiddels opgezet.


Ook bij bedrijfs- en sportevenementen zijn de tenten populair. "Als organisator of sponsor kun je de tenten ook laten bedrukken met je logo." Tenten voor consumenten zijn voorlopig wel nog toekomstmuziek. "We dromen van een pop-uptent maar het is helaas nog niet gelukt een kartonnen tent te ontwerpen die je makkelijk overal mee naar toe kunt nemen."


Nu de ondernemers sinds kort een nieuwe machine hebben waarmee ze het karton kunnen bewerken, zijn ze echter wel bezig met andere ontwerpen. "We hebben twee jaar lang gezocht naar een partij die iets wilde doen met onze gebruikte tenten, maar nu hebben we besloten dat zelf op te pakken", licht Portheine toe. "Met deze machine kunnen we van het gebruikte karton nieuwe producten maken zoals tafels, stoelen, kliko's en lampjes die we gaan verkopen in een eigen webshop."


Dat hergebruik pakken de ondernemers ook op omdat ze op die manier hopen hun tenten goedkoper te kunnen maken. "Door een prijs neer te zetten die kan concurreren met de aanschaf van goedkope koepeltentjes willen we ook de doelgroep pakken die we nu nog niet kunnen bereiken. Alleen door het grote publiek te bereiken - dat meer met gemak bezig is dan met duurzaamheid - kunnen we echt impact maken."