donderdag 11 juni 2015 / De Financiële Telegraaf / / De Telegraaf DFT Ondernemen Sociaal Ondernemen Sociale Zaken

Print / SOCIALE ZAKEN

Doneren zonder extra te betalen

Online schoenen bestellen én een donatie doen aan jouw favoriete goede doel. Zonder extra te betalen. Als je shopt via het online platform 4Morgen gaat een percentage van jouw aankoop, dat de retailer normaal aan reclame besteedt, naar een goed doel naar keuze.


Het idee van komt van Martijn Franssen, voormalig bestuurslid van Amnesty International en bestuurslid van het Haags Dierencentrum. Hij wil met het initiatief fondsenwerving ‘minder complex’ maken. “Deze manier spreekt denk ik vooral een doelgroep aan die niet per se warm loopt voor de huidige manier van fondsenwerving. Mensen tussen de pakweg 18 en 45 willen zich best inspannen voor een goed doel maar ze hebben geen zin in een lange commitment. Via 4Morgen kunnen ze op een makkelijke manier iets goeds doen voor de wereld.”

Bevoorrecht

Iets positiefs bijdragen aan deze wereld, is ook zeker een motief van Franssen om zijn start-up op te richten. “Ik besef me regelmatig hoe bevoorrecht ik ben om hier aan te kunnen werken, vooral na gesprekken met mensen van de goede doelen die zich bij ons aansluiten. Ik heb in de mediawereld gewerkt en de creatieve passie die ik daar vaak voelde is, komt nu terug in de vorm van idealisme. Het geeft energie, maakt warm en beweegt.”

Die motivatie houdt Franssen op de been, ook als het tegenzit. Want een idealistische onderneming succesvol en winstgevend maken, gaat niet over één nacht ijs. “We hebben al genoeg tegenvallers gehad, zoals een beoogde partner die het bedrijf heeft verlaten en meerdere verhuizingen van ons kantoor omdat we antikraak huren, en voorlopig leg ik er ook nog geld op toe.”

Vernieuwing

Ook de angst voor vernieuwing, die bij sommige goede doelen heerst, is de ondernemer soms tegengevallen. Vooral het feit dat ‘concurrerende’ goede doelen bij hetzelfde platform zijn aangesloten zorgt bij sommige organisaties voor terughoudendheid, aldus Franssen. Maar hij merkt dat sinds begin van dit jaar, enkele maanden na de introductie van het platform, de schroom begint af te nemen bij de goede doelen. “Dat wiel begint nu echt te draaien.” Met het binnenhalen van retailers hadden Franssen en zijn team nagenoeg geen problemen, grote spelers op de markt - zoals Zalando, Albert Heijn, de Bijenkorf en Travelbird – zijn aangesloten bij 4morgen.

Uiteindelijk hoopt Franssen, die nu nog een paar dagen per week commerciële klussen doet om zijn rekeningen te kunnen betalen, zichzelf en zijn team te kunnen bedruipen van de opbrengst van het platform. “Uiteindelijk zijn wij gewoon een bedrijf, maar wel een met idealen. Daar zijn we ook heel transparant over. Stel dat jij online een tas via ons besteld, dan gaat er 10 procent van jouw aankoopbedrag naar 4Morgen. 8,5 procent daarvan gaat naar een goed doel en met de resterende 1,5 procent hopen wij uiteindelijk onze kosten te kunnen dekken.”

Hij ziet de toekomst rooskleurig in. “Als we uiteindelijk een half of één procent van de achterban van alle goede doelen in ons land bereiken dan hebben we al een substantieel alternatief voor fondsenwerving in het leven geroepen, dat moet lukken lijkt mij.”