dinsdag 22 september 2015 / De Financiële Telegraaf / Richard Mouw / Amsterdam DFT Ondernemen Starter Telegraaf

Print / STARTER VAN DE WEEK

Dj's leren hun draai te vinden

Nederlandse dj's en producers boeken wereldwijd veel succes. Wie er van droomt om in de voetsporen te treden van Hardwell, Armin van Buuren of Afrojack moet misschien een keertje een kijkje nemen bij de Beat Fabriek.

 

Bij de Amsterdamse onderneming kun je cursussen en complete opleidingen volgen op het gebied van dj'en, het produceren en live performen van elektronische muziek. De lessen worden gegeven door mensen uit het vak, zoals Greg van Bueren en oprichter Joost van der Meer, die als Dulac al jaren achter de draaitafel en mengpanelen staat.


Van der Meer vertelt: "Wij willen een platform zijn voor dj's en muziekproducers. Naast de cursussen organiseren we bijvoorbeeld ook Beat Sessions, clubavonden waar onze cursisten draaien en zich zo kunnen laten zien aan het publiek, en kun je bij ons een studio huren."

Het idee voor de Beat Fabriek ontstond nadat hij zelf naast zijn werkzaamheden als dj en producer begon met het geven van dj-cursussen bij externe partijen. "Ik merkte dat ik het te gek vind om mijn kennis over te brengen, en ik merkte dat er een markt voor is."

Klik

Maar het balletje begon pas echt te rollen toen hij een cursus gaf aan Eric Rumkorf, die tegenwoordig zijn partner is. "Eric is een succesvolle zakenman met een passie voor muziek. We hadden meteen een klik en hij werd aangestoken door mijn enthousiasme. Hij houdt zich nu bezig met de zakelijke kant van het verhaal en ik met de creatieve kant; dat werkt heel erg goed."


Soms moet Rumkorf zijn enthousiaste partner nog wel eens intomen, lacht Van der Meer. "Ik geloof zo in dit product dat ik vaak niet te stuiten ben van enthousiasme. Eric kadert mijn plannetjes: wat kan wel, wat kan niet."


Tot nu toe kan veel wel. Van der Meer ziet zijn bedrijf, bijna twee jaar na oprichting, groeien. "Mensen weten ons steeds vaker te vinden, zowel cursisten en dj's die les willen geven als zakelijke partners. We verzorgen met onze leerlingen sinds kort bijvoorbeeld alle muziek tijdens evenementen van een groot telecombedrijf, dat is toch te gek?"