donderdag 23 maart 2017 / De Financiële Telegraaf / Rob de Jong / Telegraaf DFT Ondernemen Social Enterprise Sociale Zaken Startup

Print / SOCIALE ZAKEN

Deodorant zonder aluminium

Toen de moeder van Linda Bot (42) enkele jaren geleden borstkanker kreeg, werd haar geadviseerd geen deodorant met aluminium meer te gebruiken. Dat advies bleek niet zo makkelijk op te volgen: er zijn in Nederland bijna geen goedwerkende deo’s zonder aluminium te koop.

 

Voor dochter Linda begon op dat moment een missie, die vorig jaar leidde tot de oprichting van haar natuurlijke cosmeticamerk Loveli. Het eerste product? Deodorant op basis van kokosolie en natriumbicarbonaat.

 

Bot, die altijd als marketeer heeft gewerkt: „Ik begon in eerste instantie thuis te experimenteren met recepten voor natuurlijke deodorant die ik op internet vond. Ik denk dat ik wel honderd varianten heb gemaakt, tot er een product uitkwam waar ik tevreden over was. Aanvankelijk maakte ik het voor mezelf, mijn familie en vriendinnen, maar er kwam steeds meer vraag naar en toen heb ik besloten om er echt een merk van te maken.”

 

De onderneemster opereert grotendeels vanuit huis. Lachend: „Mijn schuur is een lab geworden.” Ze werkt echter ook samen met een professioneel laboratorium. „Zij testen de recepten, geven advies en produceren de artikelen.” Naast deodorant heeft Bot inmiddels ook lipbalsem zonder parafine in de collectie. Andere producten zoals bodylotion, facewash en shampoo zonder chemicaliën zijn nog in ontwikkeling.

 

Bot is zich bewust van de discussie over het daadwerkelijke schadelijke effect van toegevoegde chemicaliën in cosmetica. „Ik wil me daar niet in mengen. Ik wil met mijn producten een alternatief bieden en dan kunnen mensen zelf kiezen wat ze geloven en waar ze in mee willen gaan.”

 

Onlangs, vijf jaar later, is de moeder van Bot gezond verklaard. „Ze is trots en blij dat er uit dit nare verhaal toch iets moois is ontstaan.”