donderdag 5 juli 2018 / De Financiële Telegraaf / Roel Dijkstra-Vlaardingen - Foto Dennis Wisse / DFT Duurzaam ondernemen Ondernemen Online retail Sociaal ondernemen Startup Telegraaf

Print / SOCIALE ZAKEN

De toekomst mooier kleuren

ROTTERDAM - Het duurzame verfmerk Fairf wil de traditionele verfmarkt opschudden. "Er is heel weinig vernieuwing binnen deze markt. Daar willen wij verandering in brengen", aldus Laurens van Dort, bedenker en oprichter van het bedrijf. "Met een product dat deugt en de kritische consument aanspreekt."


De verf van Fairf beantwoordt volgens de ondernemer 'aan alle kritische vragen'. "Het wordt geproduceerd in een fabriek die draait op zonne-energie met zoveel mogelijk lokale ingrediënten. De binder wordt gemaakt van gerecycled sloophout en er wordt geen schadelijk oplosmiddel toegevoegd waardoor de verf geurloos is."


Het bedrijf is ontstaan vanuit een project dat Van Dort tijdens zijn studie aan de TU Delft samen met andere studenten opzette. Door middel van een crowdfunding-campagne begonnen ze een duurzaam verffabriekje in een sloppenwijk in Rio de Janeiro, waar lokale werknemers les kregen in ondernemen.


"Daar is het sociale zaadje geplant dat ik wilde laten groeien zodra ik klaar was met mijn studie", erkent Van Dort. Hij dook na zijn afstuderen in de verfmarkt en kwam er snel achter dat hij het anders wilde doen.


Fairf wil duurzame verf gemeengoed maken en de ervaring van verf kopen veranderen. "Slechts 7% van de traditionele verf in Nederland wordt online verkocht. Wij verkopen uitsluitend online en bezorgen zo veel mogelijk per fietskoerier. Naast verf en benodigdheden leveren we voorbeelden en instructies."


Een deel van de omzet van het bedrijf gaat naar educatieprojecten in de sloppenwijken van Rio. "Uiteindelijk hopen we creatieve ondernemers in verschillende ontwikkelingslanden te kunnen steunen zodat ook zij hun toekomst mooier kunnen kleuren."