dinsdag 14 februari 2017 / De Financiële Telegraaf / Roel Dijkstra / DFT Familiebedrijf Ondernemen Telegraaf

Print / FAMILIEZAKEN

De perfecte handschoen

Nadat Arjen de Vries (60) jaren als vertegenwoordiger en agent had gewerkt in de keepershandschoenen-branche besloot hij voor zichzelf te beginnen. „Na al die tijd had ik een goed idee gevormd van wat belangrijk is voor keepers en leek het me geweldig om de perfecte handschoen te ontwikkelen.” ONEkeeper was geboren, een sportmerk gespecialiseerd in de ontwikkeling en marketing van keepersbenodigheden.

 

Het duurde een jaar voordat De Vries de perfecte handschoen had ontwikkeld. „Ik wist door mijn ervaring in de branche natuurlijk wel waar Abraham de mosterd haalt, maar als kleine speler in de markt kan het lastig zijn om ertussen te komen”, deelt de ondernemer. „We hebben eerst onderzoek gedaan naar de beste onderdelen voor een handschoen. Uiteindelijk halen we de verschillende materialen uit Taiwan, China en Duitsland en vonden we in Pakistan een fabrikant die de handschoenen voor ons in elkaar zet.”

 

’We’ zijn De Vries en zijn zoon Roeland (23). Zij delen hun passie voor het keepen, dat zij ook beiden uitoefenen in hun vrije tijd. Roeland studeerde nog commerciële economie met als afstudeerrichting sportmarketing & management toen zijn vader ONEkeeper oprichtte maar was al vanaf het begin betrokken bij het bedrijf. Sinds hij afgelopen zomer afstudeerde is hij fulltime betrokken bij de onderneming.

 

De rolverdeling is duidelijk tussen vader en zoon: Arjen houdt zich bezig met de ontwikkeling, inkoop en verkoop van de producten en het management van het bedrijf, Roeland richt zich op de marketing en sales en zorgt dat alles reilt en zeilt op kantoor. Onenigheid hebben de mannen zelden. „Het gaat op kantoor nog beter tussen ons dan thuis”, lachen ze. „Thuis hebben wel eens een discussie maar hier hebben we hetzelfde doel: ONEkeeper groot maken. We zijn allebei bezig met een product waar we van houden.”

 

Met dat product gaat het goed. ONEkeeper heeft klanten in alle gelederen van de voetbalwereld: van pupillen tot amateurs tot keepers in de eredivisie. „Onze strategie is dat we direct leveren aan keepers, clubs en keepersopleidingen, en dat is een succesformule gebleken. Onze producten liggen niet in winkels maar zijn te koop via onze website. Een groot voordeel daarvan is dat we direct contact met onze gebruikers hebben”, aldus vader en zoon.

 

„We onderscheiden ons van de concurrentie door onze persoonlijke benadering”, geloven de ondernemers. „Zo bedrukken wij de handschoenen altijd gratis met de naam van de keeper, of een andere tekst die zij zelf kiezen. We bellen nieuwe klanten ook altijd even om te bespreken of ze de juiste maat hebben besteld, iets wat lastig kan zijn als je voor de eerste keer bestelt.”

 

Een goede graadmeter van hun succes is dat 70 tot 75% van de dagelijkse orders door al bestaande klanten wordt gedaan. „Als we gedurende hun carrière met keepers meegroeien, dan hebben we het goed gedaan.”