dinsdag 20 november 2018 / De Financiële Telegraaf / Nathalie Hennis / DFT lifestyle Ondernemen ondernemer startup Telegraaf

Print / STARTER VAN DE WEEK

Buitenshuis voeden in stijl

AMSTERDAM - Een speciale shawl met hippe prints waarmee borstvoedende vrouwen zich kunnen bedekken en een rustige omgeving kunnen creëren voor hun baby. Carolien Karthaus-Spoor en Evelyne Kadouch-Vergne willen daarmee het leven van jonge moeders verrijken.


De voedingsdoeken van Lemej zijn gemaakt van een wol/zijde-mix, hebben een verstelbare ring voor om de nek en dankzij een speciale balein aan de bovenkant wordt het kindje niet volledig bedekt. Zo kunnen moeders tijdens het voeden contact houden met hun baby. De luxueuze shawls (€149) zijn beschikbaar in vijf verschillende stijlen - onder meer met luipaard- en sterrenprint - en worden standaard geleverd met een bijpassende hydrofiele doek en een opbergtasje.


Het product is ontstaan vanuit eigen behoefte. Karthaus-Spoor en Kadouch-Vergne misten tijdens de periodes dat zij borstvoeding gaven een product om het voeden in het openbaar 'makkelijker en leuker te maken'. "We willen de drempel om buitenshuis borstvoeding te geven verlagen door een stijlvolle oplossing aan te bieden", zegt Karthaus-Spoor. "We hopen jonge moeders hun mobiliteit terug te geven."


Karthaus-Spoor benadrukt dat voedingsdoeken met baleinen om contact met je kindje te houden niet nieuw zijn. "Na de geboorte van mijn zoontje heb ik zoiets van Evelyne geleend. Dat was een heel praktisch product, maar totaal niet stijlvol, meer een soort schort. Daardoor gebruikte ik het niet graag. Daar moeten de doeken van Lemej verandering in brengen."


Met hun product richten de bevriende onderneemsters zich op modebewuste moeders die bereid zijn om voor die stijlvolle uitstraling te betalen. "Wij bieden een luxe alternatief voor wat er al op de markt is en richten ons bewust op het midden en hoog segment", zegt Kadouch-Vergne. "Als mensen het te duur vinden, dan is dat hun goed recht."


Toch hopen de bedenksters zoveel mogelijk vrouwen te bereiken. "Het is natuurlijk ook een heel leuk kraamcadeau", denkt Kadouch-Vergne. "En we hopen dat moeders het na gebruik doorgeven aan vriendinnen. We hebben bij de productie daarom echt ingezet op kwaliteit; het moet lang meegaan."


Qua duurzaamheid hoopt het label in de toekomst nog meer stappen te kunnen zetten. "Voor een klein beginnend label als het onze is het nog niet haalbaar om met biologische stoffen te werken. Maar we zijn in gesprek met andere kleine ondernemers om te kijken of we misschien op termijn als collectief in kunnen gaan kopen", vertelt Karthaus-Spoor. "We werken wel alleen maar met natuurlijke kleuren, zodat er geen onnodige chemische processen nodig zijn", vult Kadouch-Vergne aan. "Voedingsdoeken in knalkleuren zitten er dus niet in."

 

Naam bedrijf: Lemej
Wie: Evelyne Kadouch-Vergne en Carolien Karthaus-Spoor
Wat: Luxueuze voedingsshawls
Waar: Amsterdam
Officiële startdatum: 15-10-2018
Gedane investering: €20.000
Beoogde jaaromzet: €20.000 (2019)
Meer informatie: lemejamsterdam.com