dinsdag 18 juni 2019 / De Financiële Telegraaf / Amaury Miller / DFT Duurzaam Familiebedrijf Ondernemen Startup Telegraaf

Print / FAMILIEZAKEN

Bikini's van gebruikte visnetten

AMSTERDAM - Zusjes Natascha (24) en Anouschka (20) Hendriks wilden een duurzame bikini, maar die bleek moeilijk te vinden. "Er zijn wel een paar mooie Australische merken, maar als je die producten in laat vliegen, is dat niet duurzaam", vertelt de jongste zus.


Ze besloten samen in het gat te springen en volgende week wordt de eerste collectie van JUNGL gelanceerd. De bikini's en badpakken worden gemaakt van textielafval en visnetten die uit de oceaan zijn gevist.


In alles wat de zusjes doen en elke beslissing die ze nemen staat duurzaamheid op nummer één. "Dat hebben we van huis uit meegekregen," vertelt Anouschka. "Het is voor ons de normaalste zaak van de wereld om te recyclen en we zijn ook allebei vegetariër."


De zussen wisten al van jongs af aan dat ze samen een bedrijf wilden beginnen. Natascha zette in 2017 de eerste stappen op het ondernemerspad toen ze een collectie jasjes gemaakt van gerecyclede PET-flessen op de markt bracht. "Ik wilde toen al meedoen, maar begon net met studeren dus de timing was onhandig", zegt Anouschka.


Ondanks dat ze nog steeds studeert - communicatie - besloot Anouschka toen de duurzame badmode op hun pad kwam, wél bij haar zus in het bedrijf te stappen. Haar studie komt van pas bij de bedrijfsvoering, net als die van Natascha, die small business & retailmanagement studeerde. "Door onze achtergronden is er organisch een rolverdeling ontstaan. Ik neem de marketing en communicatie op me en Natascha is verantwoordelijk voor het financiële gedeelte en de webshop."