donderdag 16 mei 2019 / De Financiële Telegraaf / Anko Stoffels / circulair DFT Duurzaam Ondernemen startup Telegraaf

Print / OP DE WERKVLOER

Altijd een prullenbak bij je

AMSTERDAM - Een prullenbak die je overal kunt gebruiken waar je 'm nodig hebt. Dat klinkt logisch maar het bestond nog niet. Totdat ondernemer Bas Filippini op het idee kwam en samen met ontwerper Basten Leijh begon te schetsen. De Flextrash was geboren en heeft inmiddels een heel team achter zich.


"Ik zit als ondernemer én als vader veel in de auto en ergerde me aan de rommel die daar dan ontstaat", vertelt hij. "We rijden al 120 jaar auto maar er is geen fatsoenlijke afvalbak in te vinden. Dat is toch absurd?"


Toen Filippini en Leijh aan het ontwerp begonnen hadden ze een paar ideeën. "We wilden de bak van soepel materiaal maken zodat je de prullenbak als hij niet gebruikt wordt, makkelijk kunt opbergen", vertelt de ondernemer. "En hij moest makkelijk te bevestigen zijn in een auto. Daarbij kwamen we al snel op bevestiging aan de bijrijderstoel of het handschoenenkastje."


Wat begon als Cartrash werd echter al snel Flextrash. "Er kwamen veel vragen als 'kan ik dit ook op mijn boot gebruiken' en 'hoe hang ik 'm op tijdens het kamperen?'" Inmiddels bestaat het product uit een afvalbak in verschillende maten en kleuren en een ophangsysteem naar keuze. Denk aan een vacuümclip voor een glad oppervlak zoals een badkamermuur, twee clipjes die je aan een autostoel kunt klemmen of een buisclip voor aan de reling van een schip of een balkon.


"We ontwikkelen naar aanleiding van de vraag. Dat was even wennen, want ik heb nooit eerder een product ontworpen", vertelt Filippini die onder meer een trainingsbedrijf heeft en een boetiekhotel op Curaçao. "Je moet goed luisteren en snel kunnen schakelen. Het is heel veel uitproberen, falen en dan weer aanpassen." Elke consument is anders, heeft Filippini de afgelopen jaren wel gemerkt. "We werken daarom graag met gespecialiseerde retailers en groothandels. Zij kennen hun markt als geen ander en weten wat hun klanten belangrijk vinden en waar ze op letten."


Voor de ondernemer is de ontwikkeling van het product een 'enorme uitdaging' maar hij geniet met volle teugen. "Ik heb inmiddels een jong en heel bevlogen team om me heen verzameld en dat inspireert enorm. Dit bedrijf is voor mij echt iets dat is ontstaan uit een persoonlijk verhaal. Ik heb het bedrijf niet per se nodig, wat een enorme vrijheid geeft. Het stimuleert mijn creativiteit en is een zinvolle toevoeging aan mijn werkende leven."


De ondernemer is het bedrijf gestart met een praktische toenadering, namelijk het oplossen van zijn eigen afvalprobleem. "Maar gaandeweg ben ik gaan beseffen hoe universeel en groot het probleem eigenlijk is en dat het gebruik van nieuwe materialen bijvoorbeeld onzin is. Vandaar ook dat onze prullenbakken grotendeels worden gemaakt van gerecyclede plastic flessen en onze afbreekbare afvalzakken van suikerriet. We streven naar een volledig circulair product."


Met dat circulaire product wil de ondernemer zich ook op de zakelijke markt richten. "We kunnen het restmateriaal van modebedrijven bijvoorbeeld gebruiken voor custom made prullenbakken voor hun werknemers. We zijn nu bezig met een dergelijk ontwerp. Zo kunnen we onze afzetmarkt verder verbreden en dat is waar het uiteindelijk om gaat. We willen zoveel mogelijk impact maken door simpelweg te zorgen dat er zoveel mogelijk afval in de afvalbak belandt en niet ergens anders. Wij hebben daar de oplossing voor."