donderdag 3 december 2015 / De Financiële Telegraaf / Rob de Jong

Print / SOCIALE ZAKEN

Administratie met een verhaal

Hoogopgeleide mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat is de doelgroep waar administratiebureau Peer mee werkt. Alle medewerkers van het bedrijf zijn mensen met een financiële HBO- of universitaire opleiding die door persoonlijke omstandigheden buiten het arbeidsproces zijn komen te staan.

 

Directeur Otto Reuchlin belandde zelf in zijn jeugd op straat en in een pleeggezin en gelooft dat daar zijn 'sociale drive' is ontstaan. "Ik vind dat iedereen in onze samenleving mee moet kunnen doen. Ik vind het leuk om met mensen te werken waar iets mee is", legt hij zijn motivatie om Peer op te richten uit. "Maar ik vind het ook leuk om met mensen te werken met hetzelfde intelligentieniveau. Mijn medewerkers bouwen mee aan dit bedrijf. Ik kan met ze sparren en ze sturen mee. Daar geniet ik van."


De medewerkers van Peer zijn bijvoorbeeld autistisch, slechtziend, kampen met chronische aandoeningen zoals reuma of hebben een ernstige burn-out gehad. "Ze beginnen hier te werken met een uitkering maar groeien uiteindelijk door naar een vaste baan. Sommigen stromen door naar andere bedrijven maar veel blijven ook hier op een vast contract."


Reuchlin merkt dat zijn opdrachtgevers sympathie hebben voor de sociale kant van zijn bedrijf maar dat ze uiteindelijk gewoon kiezen voor kwaliteit. "Wij zijn ook geen prijsvechter. We werken nauw samen met accountantskantoor Borrie om continuïteit te kunnen waarborgen. Kwaliteit staat bij ons voorop."


Wie binnenstapt bij Peer of zaken met het bedrijf doet zal volgens Reuchlin niet meteen doorhebben dat ze met een sociaal bedrijf te maken hebben. "Onze medewerkers verrichten geen aangepaste werkzaamheden. Maar er is bij ons ruimte om aan te geven als je iets moeilijk vindt om te doen of wat stress oplevert, en dan neemt iemand anders dat van je over. Dat vind ik eerlijk gezegd niet meer dan logisch. Wij doen gewoon, zeg ik altijd."