donderdag 23 augustus 2018 / De Financiële Telegraaf / Lotte de Graaf / DFT internationaal ondernemen lifestyle ondernemen ondernemer Telegraaf

Print / GRENSVERLEGGER

Trends in de kerstboom

Aalsmeer - Kerstballen die met de mode meegaan. Dat klinkt misschien vreemd, maar dat is het niet volgens Loesje Donner-Raedts en Yan Xu van Vondels.


Met hun kerstversiering-merk spelen de onderneemsters in op de nieuwste trends op het gebied van mode en lifestyle. Naast ballen in hippe kleuren met bijvoorbeeld glitters of veren, bestaat een groot deel van de collectie uit figuren voor in de boom, zoals flamingo's, cupcakes, panters of ijsjes. "We zijn nu al bijna klaar met de collectie voor kerst 2019", vertelt Donner-Raedts. "Ik laat me daarvoor onder meer inspireren door de modeshows voor dat seizoen."


"We willen met onze producten een nieuw publiek aanspreken", gaat de onderneemster verder. "We merken dat niet alleen traditionele klanten bij ons inkopen, zoals de grote warenhuizen, maar ook concept stores en modewinkels die nooit eerder glasartikelen hebben ingekocht en normaal vooral op kerst inspelen met cadeautjes."


Ook consumenten weten het merk te vinden. "Onze producten zijn natuurlijk heel leuk om cadeau te geven", weet Xu. "En normaal gaan mensen misschien eens in de zo veel jaar naar een tuincentrum om kerstartikelen in te slaan. Maar met onze producten kun je elk jaar je boom toch weer net een andere look geven."


Donner-Raedts en Xu kennen elkaar uit de tijd dat de eerste inkoper was voor de woonafdeling van de Bijenkorf en de tweede al een eigen bedrijf in kerstartikelen runde waar Donner-Raedts inkopen deed. "We leerden elkaar steeds beter kennen en toen heb ik Loesje gevraagd of ze niet samen een eigen merk op wilde richten met een specifieke focus op high-end kerstversiering", vertelt Xu. "Haar ervaring op het gebied van inkoop en mijn connecties, kennis van de markt en de taal in China - waar onze producten handgeblazen worden - maken ons een sterk team."


Dat blijkt, want drie jaar na de oprichting worden de producten van Vondels in meer dan twintig landen verkocht, van Frankrijk tot Dubai en Engeland tot Singapore. "We vinden het heel leuk dat we in zo veel landen liggen maar wat we vooral leuk vinden is wáár we in die landen liggen", lacht Donner-Raedts.


De volgende stap over de grens is naar de VS. "We worden daar nu al wel in enkele winkels verkocht maar het zou natuurlijk geweldig zijn om daar echt voet aan de grond te krijgen. Amerika is toch wel het ultieme kerstland", zegt Donner-Raedts."Daar zakendoen is alleen niet zo makkelijk", vult Xu aan. "Veel Amerikaanse klanten willen pas met je in zee gaan als je daar geregistreerd staat als bedrijf. Je hebt te maken met volledig andere wetgeving."

 

De onderneemsters worden bij hun verovering van de Amerikaanse markt bijgestaan door het Oranje Handelsmissiefonds, als een van de winnaars van 2017. "Dat is heel fijn want zij ondersteunen ons echt bij de juridische kant van het verhaal en helpen om daar een netwerk op te bouwen", vertelt Xu. "We hebben van hen bijvoorbeeld een overzicht gekregen van hoe de kerstmarkt in Amerika in elkaar zit. Als je zoiets zelf wil samenstellen ben je maanden bezig."