donderdag 9 februari 2017 / De Financiële Telegraaf / Rosa van Ederen / Circulaire economie DFT Ondernemen Sociaal ondernemen Telegraaf

Print / SOCIALE ZAKEN

Nieuwe garen van oude truien

De collectie van het duurzame lifestylemerk Loop.alife bestaat uit tijdloze truien, vesten en sjaals gemaakt van oude truien, vesten en sjaals. „In ons productieproces spinnen we nieuw garen van gerecycled materiaal”, vertelt oprichtster Ellen Mensink.

 

Het streven van Brightloops, het bedrijf achter Loop.alife, is om dit nieuwe garen te maken van zoveel mogelijk post-consumer waste, door consumenten weggegooid textiel. „Veel gerecycled textiel in de markt is afkomstig van restmateriaal uit fabrieken”, legt Mensink uit. „Daar werken wij ook deels mee, maar ons streven is echt om de afvalberg in ons land te verminderen en zo veel mogelijk nieuwe producten te maken van textielafval van consumenten. Truly circulair noemen we dat.”

 

Het maakproces van Loop.alife begint bij de sorteerbedrijven die textiel uit de welbekende straatcontainers verwerken, waaruit niet-herbruikbaar materiaal wordt gepikt. Vervolgens wordt dit tweedehands textiel gesorteerd op materiaalsamenstelling en kleur en vervezeld. Van deze vezels spinnen ze in Frankrijk nieuw garen en vervolgens worden elders in Europa de ontwerpen van de collectie gebreid.

 

Vooralsnog bestaat de collectie uitsluitend uit wollen items, maar er wordt momenteel geëxperimenteerd met ander garen, onder meer bestaande uit katoen en zijde.

 

„Wat wij doen is nu nog innovatief, maar over tien tot vijftien jaar is dit gewoon business as usual”, gelooft de onderneemster. „De wereld wordt gelukkig steeds duurzamer. Door een trui van ons te kopen werk je daaraan mee. We willen de wereld niet alleen beter, maar ook mooier maken.”