dinsdag 14 januari 2020 / De Financiële Telegraaf / René Oudshoorn / Bedrijven Bloemen DFT Duurzaamheid Horeca Ondernemen Startup

Print / STARTER VAN DE WEEK

Altijd een prachtige bos in huis

DEN HAAG - Bij kunstbloemen hebben veel mensen al snel een beeld van plastic takjes met lelijke bloemen op de tafel bij de snackbar of afhaalchinees. Dat het ook anders kan bewijst Joy Schreiner van Flowers of Joy met weelderige boeketten die nauwelijks van echt te onderscheiden zijn.


Flowers of Joy biedt bedrijven een abonnement aan. "Dat betekent dat wij op regelmatige basis onze boeketten komen vervangen, net als bij een reguliere bloemenservice. Alleen belandden onze bloemen daarna niet in de prullenbak maar gebruiken we ze opnieuw", zegt Schreiner (38). Naast de abonnementen - die qua prijs concurreren met abonnementen met verse boeketten - verkoopt het bedrijf ook gewoon losse boeketten, zowel aan bedrijven als aan particulieren.


Klimaat
De Haagse onderneemster, die ook fotografe is, wil met haar boeketten een statement maken tegen de vervuilende bloemenindustrie. "In tegenstelling tot wat veel mensen denken komt het grootste deel van de verse bloemen die wij op tafel zetten niet uit ons eigen land, maar worden ze van over de hele wereld hier naartoe gevlogen", legt ze uit. "Daarnaast is de kweek in kassen hier in Nederland een grote belasting voor het klimaat. Uit onderzoek blijkt dat een boeketje verse bloemen net zo vervuilend is als 18 keer de was doen of 24 dagen lang televisie kijken."


De bloemen van Flowers of Joy zijn gemaakt van kunststof en komen uit China. "Ik krijg regelmatig de vraag hoe duurzaam dat nou precies is", vertelt de onderneemster. "Een bos kunstbloemen heeft aanvankelijk natuurlijk een veel hogere CO2-uitstoot dan een bos verse bloemen, maar omdat de kunstbloemen veel langer meegaan is de impact op het milieu uiteindelijk vele malen kleiner."


Voordat ze in dit avontuur stapte wist Schreiner weinig van bloemen af, geeft ze toe. "Ik ben dit bedrijf echt begonnen vanuit verontwaardiging. Toen ik erachter kwam hoe groot de impact van de bloemenindustrie op het milieu is, vond ik het ongelooflijk dat je daar nooit iemand over hoort. Ik zie het echt als mijn missie om mensen hierover te informeren; soms voel ik me bijna meer activiste dan onderneemster", lacht ze.


Om toch goed beslagen ten ijs te komen - "Ik kon echt de ene bloem niet van de andere onderscheiden toen ik begon, het was gênant." - ging de onderneemster in de leer bij de ervaren bloemiste Fernande Hora Siccama.


Een klein jaar na de lancering van haar bedrijf heeft Schreiner het inmiddels zo druk - met klanten als Madurodam en het Hilton Hotel in Den Haag - dat ze de vrouw die haar de kneepjes van het vak leerde, regelmatig inhuurt om haar te helpen met schikken.


Praktisch
Uiteindelijk hoopt de onderneemster dat kunstbloemen de norm worden. "Ik vind het echt bizar dat bedrijven die zich duurzaam noemen, nog wekelijke verse bloemen op de balie zetten", stelt ze. "Maar mijn bloemen zijn daarnaast ook praktisch. Geen gehannes meer met personeel dat het water in de vaas in de gaten moet houden en hangende bloemen na een paar dagen; je hebt gewoon altijd een prachtige bos in huis. Kunstbloemen zijn de nieuwe generatie bloemen, daar ben ik van overtuigd."