/5110.jpg
dinsdag 4 april 2023 / De Financiële Telegraaf

Print / DFT ONDERNEMEN

'Het spoor ligt er al'

‘Vliegschaamte’ en de aanhoudende problemen op Schiphol stuwen de populariteit van treinreizen. Steeds meer consumenten kiezen voor het spoor voor hun vakantie of zakenreis, en steeds meer ondernemers spelen hierop in. Ook Manuela Talana en Raphael Hunsucker behoren tot die ondernemers: via hun platform Choo-Choo kunnen reizigers eenvoudig treintickets kopen naar bestemmingen in Europa, zoals Rome, Wenen, Barcelona en Venetië.

/5093.jpg
dinsdag 5 maart 2024 / De Financiële Telegraaf

Print / DFT-REEKS 'GRENZELOZE INSPIRATIE'

Zelfzorg uit Indonesië

Jamu. De Nederlands-Molukse Anna Uspessij groeide op met deze traditionele Indonesische kruidendrank en in de jaren dat ze later op Bali woonde was het drankje ook alom aanwezig. Toen ze terugverhuisde naar Nederland besloot ze het elixir niet alleen voor zichzelf te blijven maken, maar het ook te introduceren op de Nederlandse markt.

/5097.jpg
dinsdag 13 februari 2024 / De Financiële Telegraaf

Print / DFT-REEKS 'NAAST DE VOETSPOREN'

Oom als inspiratie

Ondernemen zit Bram Vogelpoel in het bloed. Net als zijn oom is hij eigen baas. Hij zette twee bedrijven op in de interieurwereld, een branche waar oom Guus Vogelpoel hem al op jonge leeftijd warm voor maakte.

/5094.jpg
dinsdag 19 december 2023 / De Financiële Telegraaf

Print / DFT-REEKS 'NAAST DE VOETSPOREN'

Focus op andere sector

Zwagers Tom Olsman en Pim ter Veen hebben sinds 2015 samen een wasserij – WasMijnWas heet hun onderneming – en dat is niets nieuws in de familie Olsman. De opa en oma van Tom begonnen in 1964 met een wasbedrijfje onder hun huis op de markt in Hardenberg en dat is inmiddels uitgegroeid tot een industriële wasserij waar meer dan 600 mensen werken: Moderna Textielservice.

/5098.jpg
dinsdag 21 november 2023 / De Financiële Telegraaf

Print / DFT-REEKS 'NAAST DE VOETSPOREN'

Broers voegen aspergeteelt toe aan familiebedrijf

Asperges en aardbeien, dat is waar het Noord-Hollandse tuinbouwbedrijf By Broersen tegenwoordig om bekendstaat. Maar dat was niet altijd zo. Vader Ruud en moeder Ilse Broersen-Karsten bouwden lokaal naam op met hun aardbeien, boerderijwinkel en pluktuin, maar in het verbouwen van asperges zagen ze zo’n 10 jaar geleden nog geen heil.

/5099.jpg
dinsdag 17 oktober 2023 / De Financiële Telegraaf

Print / DFT Ondernemen

Meer dan een digitaal CV

Veel ondernemers en professionals lijken LinkedIn vooral te beschouwen als een digitaal CV. Zij hebben vaak een half ingevuld profiel en loggen sporadisch in op het zakelijke sociale platform. Maar laat je dan geen zakelijke kansen liggen?

/5092.jpg
dinsdag 12 september 2023 / De Financiële Telegraaf

Print / DFT Ondernemen

Bang om te bellen

Telefoons zijn alom aanwezig in onze levens, ook op de werkvloer. Toch worden de apparaten steeds minder gebruikt zoals ze ooit bedoeld waren: om te bellen. In plaats van telefonisch een dialoog aan te gaan, kiezen mensen vaker voor een email, appje of spraakbericht als communicatiemiddel.“Zonde”, betoogt ‘bel-expert’ Janneke van Meenen, “want daarmee lopen bedrijven omzet mis”.

/5100.jpg
dinsdag 25 april 2023 / De Financiële Telegraaf

Print / DFT ONDERNEMEN

Voordelen van A.I. op de werkvloer

Kunstmatige intelligentie was tot voor kort voor heel veel mensen een ver-van-mijn-bed-show, maar sinds de lancering van de chatbot ChatGPT beginnen velen te beseffen dat er een technologische revolutie aan de gang is waar we niet meer omheen kunnen. Ook steeds meer ondernemers ontdekken de voordelen.

/5108.jpg
dinsdag 21 maart 2023 / De Financiële Telegraaf

Print / DFT ONDERNEMEN

Werkgever op afstand

Nu we sinds de coronacrisis niet meer allemaal massaal aan kantoor zijn verbonden, neemt ook het aantal digital nomads toe. Voor eenpitters en werknemers met een meedenkende baas lijkt dat vaak een kwestie van je laptop inpakken en gaan, maar voor ondernemers met personeel heeft het wat meer voeten in de aarde. Toch zijn er steeds meer werkgevers die zelf ook hun biezen pakken.

/5104.jpg
dinsdag 31 januari 2023 / De Financiële Telegraaf

Print / DFT ONDERNEMEN

Veilig werkklimaat

Karin Bosman werd bij het reclamebureau waar ze werkte op dagelijkse basis seksueel geïntimideerd door haar baas. Het duurde uiteindelijk twee jaar voordat ze aan de bel durfde te trekken. Sindsdien heeft ze er haar werk van gemaakt om dit onderwerp aan te kaarten. “Met het opstellen van gedragsregels en het aanstellen van een vertrouwenspersoon, hebben veel werkgevers het gevoel dat ze genoeg hebben gedaan. Maar een veilige werkomgeving behelst meer dan dat.”

/5105.jpg
dinsdag 1 november 2022 / De Financiële Telegraaf

Print / DFT Ondernemen

Groen onder de loep

Duurzaamheid. Ook bedrijven kunnen er tegenwoordig niet meer om heen. Maar wie zich als ondernemer op het duurzame vlak begeeft, ligt onder een vergrootglas. Als een bedrijf claimt groen te zijn moet het dat ook hard kunnen maken want een beschuldiging van greenwashing ligt op de loer.

/5015.jpg
vrijdag 22 juli 2022 / De Financiële Telegraaf

Print / Zomerreeks DFT 'Tegen de stroom in'

Trouw aan het ambacht

Wie Slagerij Ten Wolde aan de Amsterdamse Maasstraat binnenkomt, lijkt een stap terug te doen in de tijd. Het hout op het plafond, de witte tegels aan de wand en een bescheiden vitrine doen denken aan de slagerijen die vroeger in elke winkelstraat zaten. Sinds begin dit jaar is de zaak echter in handen van de 35-jarige Arend ten Wolde. De ’ouderwetse uitstraling’ van de slagerij past precies bij wat hij voor ogen heeft. „Ik wil het ambacht terugbrengen in dit vak.”

/5011.jpg
dinsdag 21 juni 2022 / De Financiële Telegraaf

Print / DFT Ondernemen

Talent zelf opleiden

Stagiairs. Dat zijn toch goedkope arbeidskrachten die je de rotklussen kunt laten doen? Hoewel veel bedrijven er nog steeds zo tegenaan kijken, is het faciliteren van stages juist in deze krappe arbeidsmarkt een uitstekende manier om personeel te vinden. Maar dan moet je het wel goed doen.

/5010.jpg
dinsdag 31 mei 2022 / De Financiële Telegraaf

Print / DFT ONDERNEMEN

Ondernemers lopen aan tegen wat er mag

Afval is een probleem waar praktisch alle ondernemers mee te maken hebben. Op weg naar een circulaire economie wordt iedereen gedwongen bewust na te denken over het gebruik van materialen en grondstoffen, en de reststromen. Deze ondernemers gingen een stap verder en maakten afval tot hun businessmodel. Hoewel de vraag naar hun producten gestaag groeit, lopen de wet- en regelgeving niet altijd in de pas.

/5009.jpg
dinsdag 3 mei 2022 / De Financiële Telegraaf

Print / DFT ONDERNEMEN

Pijn aan de pomp is een gat in de markt

Nu de brandstofprijzen zo stijgen en er weinig zicht is op een significante daling in de nabije toekomst, hebben LPG-inbouwstations
– garages waar benzineauto’s worden omgebouwd om op LPG ofwel autogas te rijden – het druk.

/5008.jpg
dinsdag 12 april 2022 / De Financiële Telegraaf

Print / DFT Ondernemen

Lokale boeren leren oer-Hollandse ambacht

Nederlandse kaas in Colombia. Het klinkt misschien niet meteen als een gouden formule, maar Tobias Rijnsdorp uit Gouda timmert er hard mee aan de weg onder de naam HolaAndes. Inmiddels realiseerde hij twee kaasmakerijen in het Zuid-Amerikaanse land en twee restaurant sin de hoofdstad Bogota.

/4889.jpg
dinsdag 15 februari 2022 / De Financiële Telegraaf

Print / DFT Ondernemen

Prettig thuiswerken

Ook nu het thuiswerkadvies komt te vervallen, blijven veel werkgevers hun personeel de mogelijkheid bieden om (deels) vanuit huis te werken. Naast voordelen zoals het wegvallen van reistijd en een betere werk-privébalans, zitten er nadelen aan hybride werken. Zo laat de thuiswerkplek van werknemers nog wel eens te wensen over, kan het gebrek aan contact met collega's eenzaam zijn en is het voor werkgevers lastiger te peilen of werknemers nog wel goed in hun vel zitten. Nieuwe concepten nemen deze nadelen weg.

/4890.jpg
dinsdag 1 februari 2022 / De Financiële Telegraaf

Print / DFT Ondernemen

Zo lok je personeel

Bedrijven die zoeken naar werknemers komen niet meer weg met het plaatsen van een standaard vacature. Nu de banen voor het oprapen liggen, wagen steeds meer werkgevers zich aan creatieve manieren om personeel te werven.

/4891.jpg
dinsdag 18 januari 2022 / De Financiële Telegraaf

Print / DFT Ondernemen

Steeds meer merken beginnen eigen leaseconcept

Gebruiken in plaats van bezitten. Het is een concept dat steeds populairder wordt. Consumenten kiezen er vaker voor om spullen te huren in plaats van te kopen. Ondernemers spelen op die trend in, onder meer door hun producten te verhuren. Maar daar komt wel heel wat bij kijken.

/4850.jpg
dinsdag 2 november 2021 / De Financiële Telegraaf

Print / STARTER VAN DE WEEK

Kledingindustrie blootgelegd

Steeds meer consumenten willen niet langer gedachteloos spotgoedkope kleding kopen, maar ook weten waar hun aankopen vandaan komen. Daarom willen steeds meer kledingmerken hun klant vertellen door wie en waarvan broeken en truien precies gemaakt zijn. De Amsterdamse start-up Tex Tracer verzamelt en verifieert dit.

Toon meer berichten